Mijn visie op groene cosmetica in het nieuws - Dr. Jetske Ultee
  • Dr. Jetske Ultee

Mijn visie op groene cosmetica in het nieuws

Tijdens mijn vakantie heb ik een interview gegeven over groene cosmetica, ofwel cosmetica met natuurlijke ingrediënten. Het resultaat verscheen afgelopen weekend op nu.nl. Echt hartstikke leuk! Hieronder is het stuk te lezen.

Als je meer wilt weten over dit onderwerp, lees dan mijn blogs over groene cosmetica, Welke natuurlijke ingrediënten zijn effectief? en Natuurlijke cosmetica: veilig of niet?

Groeten Jetske

(Dr. Jetske Ultee- onderzoeksarts cosmetische dermatologie)

 

”Groen gezicht cosmetica bedrijven vaak cosmetisch” Crème smeren

ROTTERDAM- De cosmetica-industrie mag zich dan net als veel andere sectoren ook storten op de biologische trend, verantwoord zijn de crèmes met natuurlijke ingrediënten allerminst. Dat stelt promovenda Jetske Ultee, hoofd huidtherapie bij de Velthuis Kliniek in Rotterdam.
Zij doet samen met de Erasmus Universiteit Rotterdam onderzoek naar cosmetische producten en cosmetisch gedrag bij vrouwen. Yves Rocher opende kort geleden de vernieuwde brandstore in Rotterdam. Het bedrijf, dat vijftig jaar bestaat, produceert al jaren cosmetica op basis van enkel natuurlijke ingrediënten, maar gebruikte dat minimaal in de marketing. Nu steeds meer concurrenten wel op die groene trend inhaken, wil Yves Rocher niet achterblijven. Het Franse bedrijf heeft in die vijftig jaar veel ervaring opgedaan met de verwerking van natuurlijke stoffen in cosmetica. Yves Rocher teelt en oogst al vanaf het ontstaan zelf de ingrediënten voor de producten.

Imago

Grote concerns als LVMH en The L’Oréal Group willen nu ook meedoen en werken daarom ook aan een groen imago. Vooral L’Oréal is nu aan het stunten met producten op basis van natuurlijke ingrediënten. Zo bracht het al eerder een eco-deodorant op de markt en krikt het met de aankoop van de biologische merken Sanoflore en Khiel’s het biologische gehalte van het bedrijf nog verder op. Ultee is kritisch over de groene aspiraties van cosmeticabedrijven. Ze doen het volgens haar vooral vanuit commercieel oogpunt; gewoon omdat het de trend is.
“Van een heel klein deel van de natuurlijke ingrediënten in cosmetica is maar bewezen dat het werkt. Dat is nog geen 20 procent.” Ze vindt het gevaarlijk dat de natuurlijke ingrediënten nu worden aangeprezen alsof dat bescherming zou bieden.

Misvatting

”Dat is een grote misvatting. Er zijn goede en heel slechte ingrediënten die uit de natuur worden gehaald. Lavendel is leuk voor de tuin, maar verwerkt in cosmetica kan het voor sommige huidtypen heel irriterend zijn.” Ze is ook kritisch over stoffen als rozemarijn, pepermunt, mint, eucalyptus en citrusachtige stoffen. Van de honderd natuurlijke stoffen die worden gebruikt, is volgens Ultee grofweg een kwart goed getest. ”Er worden ook heel veel extracten gebruikt, maar het maakt heel veel uit hoe die zijn verwerkt: zijn ze gedroogd, gedestilleerd of gekookt?”

Werking

Directeur Wouter Pfeifer van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) bevestigt dat niet alle partijen het eens zijn over werking van allerlei stoffen in de potjes. ”Maar als meerdere experts stoffen als ongewenst bestempelen, dan stopt de fabrikant er mee om die erin te stoppen”, aldus Pfeifer. Hij vindt het niet meer dan logisch dat cosmeticabedrijven inspelen op de groentrend. ”Daar kun je maatschappelijke gezien ook niet omheen, maar dat betekent niet dat alle natuurlijke producten ook automatisch goed zijn. Dat is een groot misverstand. Soms zijn synthetische stoffen beter dan bestanddelen direct uit de natuur.”
© ANP

 

8 Reacties

↓Klik om reacties te tonen
↓Klik om te verbergen
Staat je vraag of antwoord er niet bij? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder!