skincare algemeenEr zijn heel veel mensen die regelmatig problemen ondervinden bij het gebruik van cosmeticaproducten. Uit buitenlandse onderzoeken is duidelijk geworden dat 50% van de vrouwen een gevoelige huid heeft. Irritatie van de huid kan zich uiten in jeuk, roodheid, bultjes en een branderig of prikkend gevoel. Een mythe die de ronde doet, is dat dit komt doordat de huid moet wennen aan een product.

 

Een fabel

Gelukkig is dit bijna nooit waar! Het kan zijn dat je zelf moet wennen aan de geur of consistentie van een product. Maar het feit dat je huid moet wennen is een fabel. Het is zeker niet de bedoeling dat je huid eerst verslechtert.

 

Uitzondering

Zoals altijd bestaan er op elke regel weer uitzonderingen. In verband met irritatie van de huid wordt geadviseerd het gebruik van cosmetische producten met ingrediënten als glycolzuur of vitamine a zuur (in hoge concentraties) langzaam op te bouwen. Over het algemeen zijn dit producten die je alleen via je huisarts of dermatoloog kunt verkrijgen. Voordat je er vanuit gaat dat je huid 'moet wennen' aan een crème, is mijn advies eerst eens goed naar de ingrediëntenlijst te kijken. Bij twijfel is het verstandig het product eerst eens op de binnenkant van je arm uit te proberen. Blijft het vervelend aanvoelen neem dan je verlies en gooi het gewoon in de prullenbak!

Groeten Jetske

 

(Dr. Jetske Ultee – onderzoeksarts cosmetische dermatologie)

Lees over irriterende ingredienten, de ideale crème en antioxidanten in cosmeticaproducten.

13 Reacties

  1. zegt :

    Beste Jetske,

    Ik heb op aanraden van een kennis een aantal gezichtsproducten van Paula's Choice gekocht: o.a. een dagcreme met (skin balancing daily mattifying lotion SPF 15) en een dagcreme zonder UV filter (hydralaight moisture infusing lotion). Deze zouden goed zijn voor mijn huid, omdat ik allergisch ben voor parfum (hiervoor gebruikte ik naar tevredenheid Clinique moisture surge). Sinds ik deze cremes gebruik heb ik echter droge, ruwe plekken in mijn gezicht gekregen. Het lijkt wel alsof m'n huid vooral reageert op de dagcreme met UV filter. 1. Hoe kan het dat mijn huid zo geirriteerd reageert op zulke 'milde' cremes? ZIjn er ingredienten bij dit merk waar ik op had moeten letten? 2. Welk alternatief kun jij me aanraden?

    groetjes, Carmen

    reageren

  2. Hallo Carmen, wat vervelend. Graag help ik je verder, zodra mijn vakantie voorbij is zal ik ingaan op je vraag. Groeten Jetske.

    25 augustus 2009 om 13:48
  3. zegt :

    Hoi Jetske,

    Heel graag! Ik ben nu ook op vakantie, maar morgen alweer terug. Ik gebruik nu weer Clinique; het doet geen kwaad, maar verbetert ook niets. M'n huid is nog steeds best wel beschadigd (iets te lang doorgegaan met de Paula's choice creme); 'hard', droge plekken, fijne lijntjes. Dus ik kan je advies goed gebruiken!

    groetjes, Carmen

    reageren

  4. Beste Carmen, als ik je verhaal zo lees lijkt het erop dat je niet alleen voor parfum maar ook voor andere stoffen allergisch bent. Een reactie kan je nooit helemaal voorspellen. Bij parfum is de kans op een reactie erg groot, maar ook bijvoorbeeld bewaarstoffen en zonnefilters kunnen problemen veroorzaken.

    Als je bij de creme zonder filter geen last hebt, is de kans aanzienlijk dat je op het filter reageert. Mijn advies is in dit geval te zoeken naar een zonneproduct met een organische filter. Dit zijn titanium dioxide, zinkoxide of tinosorb; deze zijn de meest veilige en geven de minste kans op een reactie.

    Paula heeft ook een apart zonnebrand product met een organische filter, deze zou je kunnen gebruiken naast de creme waar je wel goed op reageert. Als je huid erg droog is kun je ook een vettere creme proberen (bv. Hydrating Treatment Cream) of de creme wat vaker opsmeren.

    Als je wilt weten op welke specifieke ingredienten je reageert, kun je altijd een bezoek brengen aan een dermatoloog die dit voor je test. Als je meer wilt weten, mail gerust. Groeten Jetske.

    11 september 2009 om 17:32
  5. zegt :

    Hallo Jetske, Ik heb ooit geleerd dat het voorkomt dat, na overstappen op een ander c.q. beter product, de in de cellen opgebouwde afvalstoffen naar buiten komen en je daardoor eerst huidproblemen kan krijgen voordat je huidconditie verbetert. Dus dat door het nieuwe product de celstofwisseling verbetert en het afval de snelste weg naar buiten zoekt, via de huid dus. Pas na een of twee maanden zou dat proces klaar zijn, dus als de huid zich helemaal vernieuwd heeft. Zie jij iets in die theorie?

    reageren

  6. Beste Nora,

    Ik zag toevallig dat ik je vraag nog helemaal niet beantwoord heb!!! Mijn excuses hiervoor en bij deze alsnog mijn antwoord...

    Vaak na peelings, maar ook na acne behandelingen of laserbehandelingen zien we in de Velthuis Kliniek ook dat puistjes even ontstaan of verergeren - de behandelingen activeren de puistjes en het talg komt naar boven uit de (verstopte) talgklieren. De huid wordt vervolgens weer rustiger en de puistjes na de peeling/ behandeling verdwijnen na een tijdje weer terwijl de huid is verbeterd. Bepaalde stoffen in huidverzorgingsproducten kunnen hier ook voor zorgen.

    Er zijn echter maar een paar stoffen waarvan bekend is dat dit kan gebeuren, zoals bijvoorbeeld glycolzuur, salicylzuur en vitamine A zuur. Heb je matige acne, dan zal je het effect van salicylzuur niet direct zien maar hier zal inderdaad wat tijd overheen gaan. Andere stoffen die (in lichte mate) de huid tijdelijk wat onrustiger kunnen maken maar zeker effectief zijn, zijn hoge concentraties vitamine C en niacinamide. Maar doorgaans zouden er geen huidproblemen mogen ontstaan na het gebruik van huidverzorgingsproducten.

    Bij stoffen die de huid eerst wel wat onrustig kunnen maken adviseer ik altijd om deze producten heel rustig op te bouwen, zodat je huid de tijd krijgt er aan te wennen.

    Groeten Jetske

    24 november 2011 om 17:08
  7. zegt :

    hallo Jetske,

    ik gebruik nu ongeveer 1 week gatineau purifying powder emulsion als moisteriser en mijn gezicht voelt niet geeriteerd ofzo maar het kleurt wel een beetje roze/rood en gaat een beetje vervellen. zou het kunnen dat mijn huid hier nog aan moet wennen en dat het later wegtrekt of is het gewoon een slecht teken?

    groetjes eva

    reageren

  8. Beste Eva, het lijkt me niet de bedoeling dat je huid gaat vervellen. Het product zelf ken ik niet. Wat kan is dat er erg hoge concentraties werkzame stoffen inzitten en dat het dus te heftig is voor jouw huid, of dat er juist veel irriterende stoffen inzitten waar je huid niet tegen kan. Beide een reden om even te stoppen met het gebruik. Bevat het product vooral goede en werkzame stoffen, bouw het dan vervolgens heel rustig op. Is dit niet het geval, dan zou ik het niet meer gebruiken...

    Groeten Jetske

    3 mei 2012 om 11:14
  9. zegt :

    Beste Jetske,

    Ik ben sinds een paar dagen begonnen met biologische cosmetica. Ik gebruik 100% puur argan olie en 100% puur rozenwater voor mijn gezicht. De rozenwater gebruik ik om mijn gezicht mee te reinigen als een soort lotion, en daarna wrijf ik argan olie 's avonds op droge plekken op mijn gezicht. Ik krijg nu allemaal rode vlekken en gezwollen huid op diezelfde plekken. Ik maak me zorgen nu. Ik heb van nature een heel mooi gaaf gezichtje, ik wilde alleen wat meer vitamine E etc voor mijn gezichtje. Ik eet heel gezond, en wilde dat complementeren met biologische gezichtsverzorging. Maar hoe kan dat nou dat ik last heb van zulke biologische producten?

    reageren
  10. zegt :

    Dag Jetske,

    Ik gebruik sinds half december jouw 5 stappenplan. Ik heb de huidtest gedaan en op basis daarvan het stappenplan gekocht voor de gevoelige huid. Echter is mijn huid na bijna 2 maanden nog steeds erg onrustig. Ik heb last van pukkeltjes, rode vlekjes en andere oneffenheden. Ik baal hier erg van, want had gehoopt dat dit het zou zijn voor mij. Ik dacht ook dat mijn huid eraan moest wennen, maar als ik dit hier lees hoort dat dus niet zo te zijn? Ik ben al een tijdje gematigd met de toner en de exfoliant heb ik ook al een paar weken niet meer gebruikt. Ik gebruik voornamelijk dan ook alleen de moisturizer voor de normale tot droge huid en afhankelijk vh weer de zonnebrand. Helaas heeft dit mijn huid nog niet anders gemaakt en ben ik dan ook ten einde raad. Normaliter heb ik hier geen last van. Wat kun je me adviseren?

    Gr. Loes

    reageren
  11. zegt :

    Beste Jetske, het verhaal van Loes kom overeen met mijn ervaring. Mijn huid is er nu slechter aan toe dan voorheen, ik heb het 5 stppenplan gekocht na de huidtest, maar gebruik nog niet de exfoliant. Mijn huid is rood, vlekkerig en voelt branderig aan. Ik ben ook gestopt met de zonnebrandcreme. Graag advies.

    reageren
  12. zegt :

    Hallo Jetske,

    Ik gebruik de moisturizer, suncream en toner nu anderhalve week. Heb ook de exfoliant besteld, maar heb het gebruik daarvan nog even uitgesteld. Een paar dagen na het eerste gebruik voelde mijn huid aan alsof er een zandlaagje op zit. De huid is verder niet rood of extra droog (wel beetje droog maar dat komt ook door weer, denk ik) maar voelt bij het schoonmaken een beetje ruw aan. Moet ik doorgaan met het gebruik van de middelen of kan ik er beter mee ophouden?

    Groet, Sandra

    reageren
  13. zegt :

    Inmiddels zijn we anderhalve maand verder en heb ik nergens meer last van. Vreemde gevoel dat mijn huid gaf is afgenomen. Gebruik nu ook de exfoliant zonder problemen!

    reageren

Staat je vraag of antwoord er niet bij? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder!

Laat hier je reactie achter