Voedingstoffen die je huid mooier maken

De relatie tussen voeding en huidproblemen is door artsen heel wat jaren genegeerd. Maar wat wij eigenlijk al wel wisten en wat nu ook op grote schaal bewezen wordt, is dat voeding en je huid niet los van elkaar staan. Suikers bijvoorbeeld werken puistjes én rimpels in de hand. Antioxidanten kunnen je huid juist beschermen. Welke voedingsstoffen staan op mijn lijstje favorieten met stip bovenaan?


Vitamine C

Vitamine C is een van de bekendste antioxidanten. Op huidgebied is naar geen enkel ingrediënt zoveel onderzoek gedaan. Antioxidanten zijn stoffen die het lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Die zuurstofdeeltjes ontstaan bij lichaamsprocessen en veroorzaken schade aan cellen. Dit proces wordt ook wel oxidatieve stress genoemd. En deze stress wil je liever niet in je lijf; het maakt oud!
Maar vitamine C doet nog meer, het helpt bij de aanmaak van collageen (niet voor niets kregen bemanningen van schepen vroeger scheurbuik als ze maandenlang op zee geen verse groenten en fruit aten) en zorgt dat je huid zijn stevigheid houdt. Ook werkt vitamine C ontstekingsremmend, en dat is weer fijn bij huidaandoeningen als acne en rosacea. En dan helpt de stof ook nog eens tegen pigmentvlekken.

Vitamine C wil je dus gewoon graag in hoge concentraties terugzien in je huidverzorging. Voor een optimale bescherming van je velletje is het goed om ook voldoende van de vitamine binnen te krijgen via je voeding en/of een supplement (1, 2).

Waarom niet alleen in je voeding of met supplementen denk je misschien? Omdat het heel lastig is om op deze manier een voldoende hoge concentratie vitamine C in je huid te krijgen.  Combineren werkt het allerbeste, eten en smeren dus!

Nog krachtiger: astaxanthine

Dit bijzondere stofje met zijn lastige naam staat de laatste jaren flink in de belangstelling. Bij mij is hij ook favoriet! Astaxanthine  is net als vitamine C een antioxidant, maar dan een heel krachtige.  Vooral in Japan gaat het nutriënt door als supersupplement  tegen rimpels en andere tekenen van huidverval. In onderzoek (o.a. 1, 2, 3) is bewezen dat astaxanthine een ontstekingsremmende werking heeft en zonschade kan voorkomen.

Astaxanthine wordt gemaakt door beestjes als algen en plankton als natuurlijke bescherming tegen de schadelijke effecten van zonlicht en zuurstof. En zo wordt de stof uiteindelijk ook in ‘ons voedsel’ aangetroffen. Astaxanthine  geeft het ‘roze kleurtje’ aan bijvoorbeeld zalm, garnalen, forel of kreeft. Voor wie dit niet dagelijks op zijn menu heeft staan: er bestaan steeds meer supplementen met de veelbelovende mooimaker.

Omega 3-vetzuren

Omega 3-vetzuren maken deel uit van de huidbarrière. Samen met cholesterol en ceramiden vormen deze vette stofjes het natuurlijke beschermende waslaagje, waardoor de huid gehydrateerd blijft en beschermd is tegen invloeden van buitenaf.
De vetzuren kun je binnenkrijgen via producten als vette vis, noten of lijnzaadolie, of speciale supplementen. Maar je kunt de stoffen ook direct op de huid aanbrengen, bijvoorbeeld als je erg last hebt van een droge of geïrriteerde huid. Net als bij vitamine C werkt de combinatie van voeding en smeren het allerbeste.

Vitamine D

Werd vroeger vooral naar onze botten gewezen, inmiddels weten we dat vitamine D ook een belangrijke rol speelt bij de werking van spieren en afweersysteem. Een tekort wordt in verband gebracht met heel veel ziekten, van hart- en vaataandoeningen tot depressies.  Maar Vitamine D is ook belangrijk voor je huid. Door zijn antioxidantwerking beschermt vitamine D tegen zonschade, de stof is verder belangrijk voor een goede wondgenezing en werkt ook ontstekingsremmend. Verder is er bewijs dat er een relatie is tussen acne en een laag vitamine D-gehalte. En of dat nog niet genoeg is, lijkt vitamine D te beschermen tegen allergische huidreacties en eczeem.
Vitamine D halen we uit vette vis, vlees en eieren, of boter waaraan de vitamine is toegevoegd. Maar het overgrote deel van wat we nodig hebben, maken we zelf aan in de huid. Hiervoor is wel zonlicht nodig. Bovendien is niet iedere huid even goed in het produceren van de vitamine. De oudere en getinte huid maken veel minder snel vitamine D aan dan een jongere, lichte huid. Niet zo vreemd dus dat zo veel mensen, vooral in de winter, een tekort aan vitamine D hebben.
Extra lang zonnen of zonnebanken is echter een slecht plan. Probeer voldoende vitamine binnen te krijgen met voeding en slik zonodig wat bij. Ik durf best te zeggen dat dat eigenlijk voor iedereen heel verstandig is!

Probiotica

Probiotica zijn zogenaamde goede bacteriën. De meeste mensen zullen de naam kennen van de kleine ontbijtdrankjes, maar er zijn ook heel wat capsules en poeders op de markt met ‘gezonde bacteriestammen’. Probiotica worden vaak in een adem genoemd met darmklachten, maar er komen steeds meer aanwijzingen dat ze veel zouden kunnen betekenen voor de huid. Bijvoorbeeld bij aandoeningen als eczeem, of bij rosacea en acne waarbij de balans tussen de huidbacteriën is verstoord.
Gebleken is dat het gebruik van probiotica de barrièrefunctie kan verbeteren en de huid kan helpen vocht vast te houden. Ook op het gebied van antiveroudering lijken ‘goede bacteriën’ een rol te kunnen spelen. Probiotica in huidverzorgingsproducten lijkt nog niet zo heel zinvol, in een crèmetje verliezen ze razendsnel hun werking. Maar ik volg de ontwikkelingen op dit gebied op de voet en houd jullie op de hoogte!

Groetjes, Jetske
Onderzoeksarts cosmetische dermatologie

Persoonlijke begeleiding

Gerelateerde Berichten

118 Reacties

↓Klik om reacties te tonen
↓Klik om te verbergen
  • Anne mei 15, 2019 (07:25)

    Dag Jetske,

    Zou je mij advies kunnen geven welke voedingssupplementen mij zouden kunnen helpen en welke dosering nodig is?

    Ik (37 jaar) heb hormonale acne door endometriose. Dit uit zich in erge ontstekingen en bulten op de kin. Ik maak al gebruik van de 5 stappen van je gezichtsproducten (ben ik heel tevreden over), om de 7 weken laser en peeling, maar de ontstekingen blijven steeds weer opspelen. Maakt me erg onzeker.
    Ik denk zeker baat te kunnen hebben bij gebruik van voedingssupplementen als probiotica, astaxanthine, omega 3 enz, maar door het grote aanbod hierin weet ik niet welke nu juist goed voor mij zijn qua doseringen. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

    Alvast bedankt voor je reactie.

    Groet Anne

    • author-avatar
      dr. Jetske Ultee mei 27, 2019 (08:27)

      Hoi Anne,
      Vervelend dat je last hebt van acne en endometriose. Gelukkig ben je tevreden met de producten:)
      Mocht je door middel van voeding niet aan voldoende omega 3 komen adviseer ik een supplement. Zelf gebruik ik in de zomer vaak een combinatie supplement van Minami met omega 3 + astaxanthine. Wat betreft probiotica is het raadzaam je microbioom te laten onderzoeken, hiervoor kun je bijvoorbeeld terecht bij het Microbiome Center. Mocht er sprake zijn van een disbalans kun je advies krijgen welke probiotica het beste bij jou past.

      • Sandra mei 28, 2019 (09:17)

        Hoi Jetske,
        Ik denk dat je met het combinatiesupplement van Minami bedoelt de Minami VeganDHA Softgels met 750 mcg astaxanthine. Klopt dat?

        • author-avatar
          dr. Jetske Ultee juni 11, 2019 (09:35)

          Klopt!

  • Peer maart 28, 2019 (14:21)

    Hallo Jetske,

    Ben nu de uncover lijn aan het uitproberen, mijn huid moet wel echt wennen aan de moisturizer! wordt vrij rood en witte mini mee-etertjes op de wangen (heb ik normaal eigenlijk nooit). Zit nu in week 4, is dat normaal? De andere dingen verdraag ik volgens mij probleemloos.

    En wat vind jij van Combray olie? Dit is een erg dure olie en de ingrediënten zijn Druivenpitolie en Oxofulleram. Het schijnt goed te helpen tegen rosacea. Het is alleen ook een hele investering en blijkbaar niet goed combineerbaar met andere producten.

    Groeten,

    Peer

    • author-avatar
      dr. Jetske Ultee april 1, 2019 (08:03)

      Hoi Peer,

      Ik wil je adviseren om contact op te nemen met de klantenservice wat betreft het gebruik van de Moisturizer.

      Op het eerste gezicht ziet de informatie over de Combray olie er positief uit. Wanneer ik verder lees kom ik een onderzoek tegen met minder positieve informatie. In combinatie met met zonlicht kan het zorgen voor vorming van vrije radicalen.
      Het is daarom lastig te zeggen of het écht zo’n uniek middel is.

  • Missy maart 26, 2019 (13:15)

    Hoi hoi, ik ben mij een beetje aan het verdiepen in verschillende natuurlijke voedingssupplementen en gezonde voeding. Inmiddels vijf kilo kwijt maar ik wil mijn huid van binnenuit toch een handje helpen. Ik slik al enige tijd vitamine d. Nu lees ik zoveel verschillende dingen; astaxanthine, msm, collageen eiwitpoeder, camu camu poeder. Allemaal stuk voor stuk zeer goede producten. Toch vraag ik mij af of ik dit allemaal moet gaan gebruiken of dat een deel hiervan voldoende is. Ik ben 35 jaar en heb ook wel een vochtarme huid.

    • author-avatar
      dr. Jetske Ultee maart 28, 2019 (13:30)

      Hoi Missy,

      Met gezonde voeding en leefstijl kom je al een heel eind. Supplementen kunnen een mooie aanvulling zijn wanneer je weet dat je een tekort hebt en/of wel wat ondersteuning kunt gebruiken. Kijk daarom goed naar wat jij nodig hebt en of er voldoende wetenschappelijk bewijs is te vinden van de werkzaamheid.

  • Luus januari 25, 2019 (15:23)

    Hoi Jetske,

    Vorig jaar las ik deze blog. Dit was voor mij aanleiding om voor mijn scriptie (Huidtherapie) een wetenschappelijk literair onderzoek te doen naar het effect van Astaxanthine supplementen op de volwassen huid! (beoordeeld met een 9,2). Ik wil het altijd opsturen ter aanvulling op bovenstaande blog!

    Groetjes,

    Luus

    • author-avatar
      dr. Jetske Ultee januari 29, 2019 (13:03)

      Hoi Luus,
      Super tof en wat een mooi cijfer! Ik zou het leuk vinden als je dit wilt opsturen 🙂 Je kan het doorstsuren naar: uncoverskincare@dr-jetskeultee.nl

  • Marianne januari 11, 2019 (11:14)

    Hallo Jetske :-))
    Ik ben erg gevoelig voor Histamine…..zit er in de Solgar ‘Advanced Multi-Billion Dophilus’ met ‘Probi® 20 Billion’ afwisselen deze stammen wel in die je dan niet mag hebben?…bedankt als ik een antwoord krijg!

    Deze stammen mogen er dan niet inzitten!
    als je er gevoelig voor bent kan de extra histamine uit probiotica klachten geven als een opgeblazen gevoel, winderigheid, buikpijn en dunne ontlasting (en mogelijk zelfs een verergering van eczeem, astma en hooikoorts).

    Stammen die in verband gebracht worden met een verhoogde vrijzetting van histamine zijn [1]:

    Lactobacillus bulgaricus
    Lactobacillus casei
    S. thermophilus
    Lactobacillus delbrueckii

    • author-avatar
      dr. Jetske Ultee januari 15, 2019 (14:26)

      Hoi Marianne,
      Ik zou je willen adviseren om contact op te nemen met het Microbiome Center. Zij kunnen je hierin gericht adviseren.
      https://www.microbiome-center.nl/

  • Laura december 13, 2017 (20:12)

    Beste dr Jetske
    nog een vraagje over de astaxanthine.
    kan je deze het hele jaar door gebruiken zonder risico of is het beter om deze in kuurvorm te nemen (bvb 1 of 2 keer per jaar gedurende 2 à 3 maanden)?
    Zijn er tegenindicaties om deze op lange termijn te gebruiken? Ik neem bvb enkel tijdens de wintermaanden extra vitamine D.
    Groetjes

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee december 19, 2017 (15:50)

      Hoi Laura,
      Er is niks op tegen om het hele jaar Astaxanthine te slikken. Overigens is er ook niks op tegen om vitamine D gewoon het hele jaar te gebruiken. Sterker nog, dat wordt ook aangeraden. Sommige mensen maken het nu eenmaal, ook in de zomer, niet voldoende aan.

  • Pauline december 12, 2017 (02:42)

    Een tip regelmatig een sauna bezoeken doet ook wonderen voor je huid!
    Of als je dit niet durft of kan betalen,wisseldouches,koud warm 🙂

    vr gr Artlover <3

    • Pauline december 12, 2017 (02:44)

      Een tip regelmatig een sauna bezoeken doet ook wonderen voor je huid!
      Of als je dit niet durft of kan betalen,wisseldouches,koud warm ?
      Ik word in jan 50 maar word wel 10 jaar jonger geschat,het is een combinatie van allerlei factoren!

      vr gr Artlover <3

      • author-avatar
        Dr. Jetske Ultee december 12, 2017 (15:56)

        Hi,
        Wat fijn dat sauna wonderen doet voor jouw huid. Qua ontspanning ben ik het helemaal met je eens, minder stress ga je ook aan je huid zien. Maar jammer genoeg kunnen mensen met een gevoelige, rosacea huid juist verergering krijgen door een dagje sauna. Blijft heel erg persoonlijk hè.

  • B december 10, 2017 (12:54)

    Hoi Jetske,

    Ik heb een gecombineerde huid. Mijn huid is nu erg droog. Ik zou graag een olie willen toevoegen aan mijn gezichtsverzorging (ook om mijn make-up ermee af te halen). Moet ik daarna dan ook nog een cleanser gebruiken (ik heb een cleanser van Uncover)?
    Ik test momenteel deze olie van Origins: olea europaea (olive) fruit oil; carthamus tinctorius (safflower) seed oil; sesamum indicum (sesame) seed oil; helianthus annuus (sunflower) seed oil; vitis vinifera (grape) seed oil; peg-25 glyceryl trioleate; macadamia integrifolia seed oil; aleurites moluccana (kukui) seed oil; citrus aurantium dulcis (orange) peel oil*, lavandula hybrida oil*, citrus limon (lemon) peel oil*, citrus aurantium bergamia (bergamot) fruit oil*, citrus grandis (grapefruit) peel oil*, cedrus atlantica bark oil*, pogostemon cablin oil*, salvia sclarea (clary) oil*, rosmarinus officinalis (rosemary) leaf oil*, pelargonium graveolens flower oil*, fusanus spicatus wood oil*, amyris balsamifera bark oil*, linalool, limonene; sorbitan trioleate; tocopherol acetate

    En dit nachtmasker van Origins: water\aqua\eau; rosa damascena (rose) flower water, myrtus communis (myrtle) leaf water, citrus aurantium amara (bitter orange) flower water, anthemis nobilis (chamomile) flower extract; glycerin; cetyl alcohol; glyceryl polymethacrylate; dimethicone; peg-75; peg-8; glycereth-26; sorbitan stearate; ribes nigrum (black currant) seed oil*, prunus amygdalus amara (bitter almond) kernel oil*, cinnamomum camphora (camphor) bark oil*, citrus aurantium dulcis (orange) peel oil*, prunus armeniaca (apricot) kernel oil*, osmanthus fragrans flower extract, rosa damascena extract, citrus aurantium amara (bitter orange) flower extract, linalool, limonene; aloe barbadensis leaf extract; cladosiphon okamuranus extract; oryza sativa (rice) extract; avena sativa (oat) kernel extract; olea europaea (olive) fruit extract; triticum vulgare (wheat) bran extract; peg-100 stearate; sucrose**; citrus aurantium dulcis (orange) peel wax; panthenol; pantethine; cetyl ethylhexanoate; mangifera indica (mango) seed butter; prunus armeniaca (apricot) kernel oil; persea gratissima (avocado) oil; butylene glycol; cetearyl alcohol; cocos nucifera (coconut) oil; phytosterols; tocopheryl acetate; oryzanol; bisabolol; caprylyl glycol; potassium hydroxide; caffeine; hexylene glycol; sodium hyaluronate; dextrin; carbomer; disodium edta; sodium dehydroacetate; phenoxyethanol

    Kan ik deze producten (tijdelijk) gebruiken voor een vochtarme huid?

    Groetjes

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee december 12, 2017 (09:11)

      Hoi B,
      Bij een droge huid kan het inderdaad fijn zijn om de huid schoon te maken met een olie; gebruik daarna nog wel de Cleanser. Ik heb de ingrediëntenlijsten bekeken. Beide producten bevatten ingrediënten die ik liever niet terugzie in huidverzorgingsproducten, zoals bijvoorbeeld citrusachtige stofen, bergamot en rozemarijn, maar ook de geurstoffen linalool en limonene. Meer hierover kan je lezen in de volgende blog https://www.dr-jetskeultee.nl/26-geurstoffen/
      Je kan eens kijken naar de jojoba olie van bijvoorbeeld de Tuinen of van het Blauwe Huis. De volgende blog vind je misschien ook wel leuk om te lezen https://www.dr-jetskeultee.nl/een-vochtarme-huid-en-hydraterende-stoffen/

  • Wendy december 4, 2017 (15:16)

    Dag Jetske,

    Ik zag in één van de comments iets voorbij komen over Biotine. Mijn haar valt steeds meer uit en is beduidend dunner geworden de afgelopen periode. Heb jij een aanbeveling wat betreft capsules, pillen of een andere vorm voor het binnen krijgen van Biotine? Of zijn er andere stoffen met een positief effect op het dikker worden van haar? Bij voorbaat dank!

    Groetjes,
    Wendy

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee december 7, 2017 (13:56)

      Hoi Wendy,
      Wat vervelend dat je last hebt van haaruitval en dunner wordend haar. Het kan verschillende oorzaken hebben, zoals stress, hormonen, een tekort aan Biotine. Het is ook seizoensgebonden: http://www.skinwiser.nl/is-haaruitval-seizoensgebonden/obj10591480. Uit onderzoek blijkt dat Biotine het haar sterk en glanzend maakt en het bovendien haaruitval kan doen verminderen.
      Helaas kan ik je geen merk aanbevelen voor een merk. Het zit in veel voedingsmiddelen zoals soja, noten en eieren.

  • Kim december 2, 2017 (15:14)

    Hallo Jetske,

    Aangezien je de Neutral face wash aanraad vroeg ik me af wat je van de toner en creme van Neutral vind:

    Neutral face tonic
    Ingrediënten: Glycerin E 422, Aqua, Sodium Cocoamphoacetat, PEG-40 Hydrogenated Castor Oil, Niacinamide, Sucrose Cocoate, Allantoin, Caprylyl Glycol, Sodium Gluconate, Citric Acid.

    Neutral face cream
    Ingrediënten: Aqua, Dicaprylyl Carbonate, Caprylic/Capric Triglyceride, Glycerin E 422, Glyceryl Stearate, Glyceryl Stearate Citrate, Stearyl Alcohol, Tocopheryl Acetate, Simmondsia Chinensis Seed Oil, Caprylyl Glycol, Sodium Gluconate, Carbomer, Sodium Hydroxide, Phenoxyethanol.

    En ik heb nog een vraag. Ik ben eigenlijk opzoek naar een gezichtsolie voor een vette/ gecombineerde huid. Ik heb je blog hierover gelezen, maar ik kon er toch niet echt uithalen welke de beste optie is.

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee december 7, 2017 (10:17)

      Hoi Kim,
      De tonic en de crème van Neutral zien er prima uit wat betreft de ingrediënten.
      Als je een olie wilt gebruiken op een vette huid kan je kiezen voor jojoba olie.

      • Kim december 8, 2017 (21:32)

        Heel erg bedankt!

  • Veerle december 1, 2017 (16:12)

    Hoi Jetske,

    Er is de laatste maanden nogal veel te doen geweest over blauw licht (pc, smartphone,…) en of dit al dan niet schadelijk is voor de huid. Sommigen zeggen dat het dat zeker is, en met name voor mensen met een lichte huid (wat ik heb; huidtype 1), andere zeggen dat het eerder een nood is die door de cosmetica industrie is gecreeërd. Ik vond het allemaal vrij onduidelijk. De artikels die ik erover las in tijdschriften lieten bij mij telkens weer veel vragen achter. Is blauw licht een ernstig risico voor je huid of niet?
    Wat is jouw mening hierover?
    En als blauw licht inderdaad schadelijk is, is er dan een manier om je hiertegen te beschermen? In de tijdschriften die ik las hadden ze het over smeren met antioxidanten (wat ik al doe, ik gebruik de Uncover producten 🙂 ) en filters voor op je pc. Denk je dat dat nuttig zou zijn, zo’n filter?

    Groetjes,
    Veerle

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee december 8, 2017 (07:42)

      Mogelijk komt er hier in de toekomst een blog over Veerle. Ik kan je hier helaas nog niet goed op antwoorden. Wellicht in de toekomst!

      • Veerle december 8, 2017 (18:39)

        Dat zou fijn zijn 🙂

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee december 12, 2017 (10:02)

      Hoi Veerle,

      Ik maak me persoonlijk niet zo zorgen om blauw licht, in een recent onderzoek is wel aangetoond dat er door de blootstelling aan blauw licht vrije radicalen gevormd kunnen worden (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28315451), maar of er ook echt huidschade kan ontstaan is niet duidelijk (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20070834) en is zeker nog geen directe relatie met huidkanker gevonden. Om het zekere voor het onzeker te nemen is het wel verstandig om een goede crème met antioxidanten te gebruiken (maar dat doe je al…☺).

  • Tamara november 30, 2017 (10:13)

    Beste Jetske,
    Wat is jouw mening over deze cleanser: Lush | Angels on bare skin.
    Met als ingrediënten:
    Gemalen Amandelen (Prunus amygdalus dulcis) Glycerine Kaoline (Kaolin) Lavendelolie (Lavandula augustifolia) Roos Absolue (Rosa damensca) Blauwe Kamille-olie (Chamomilla recutita) Afrikaanse Goudsbloemolie (Tagetes minuta) Benzoë Resinoïde (Styrax tonkinensis) Lavendelbloemen (Lavandula angustifolia) *Limonene *Linalool

    Kan ik dit dagelijks gebruiken? En kan ik het dan beter s’ochtends of s’avonds gebruiken?

    Alvast bedankt!

    Hartelijke groet,
    Tamara

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee november 30, 2017 (15:09)

      Hoi Tamara,

      Ik heb de ingrediëntenlijst bekeken. Helaas zitten er ingrediënten in die ik liever niet terugzie in huidverzorging, zoals lavendelolie, limonene en linalool. Wellicht vind je in de volgende blog een cleanser die bij je huid past https://www.dr-jetskeultee.nl/productadvies-2/

  • Joke november 28, 2017 (19:50)

    Beste Jetske,
    Bedankt voor je reactie, Ben benieuwd naar wat je schrijft over gluten en rosacea. Maar kun je alle producten ( o.a. Brood ) met gluten zomaar uit je voeding weglaten.. Krijg je dan geen tekort aan het één of ander.
    Waarschijnlijk zal dat aan de orde komen in je blog.
    Met vriendelijke groet, Joke

  • Joke november 27, 2017 (13:20)

    Beste Jetske,

    Vanaf mei dit jaar heb ik last van mijn huid, roodheid, rode bultjes en puistjes op mijn voorhoofd, kin, wangen en neus. Sinds twee maanden weet ik dat ik rosacea heb. Op dit moment ziet mijn huid er redelijk goed uit. Van de huisarts heb ik metrodinazol gekregen. Verder gebruik jullie produkten voor de normale-droge huid en de exfoliant voor de normale tot vette huid. Is het een aanrader om ook de vit A serum te gaan gebruiken. Bestaat er ook een verband tussen gluten en rosacea.

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee november 28, 2017 (09:56)

      Beste Joke,
      Het Serum is bijzonder zacht en daarmee ook geschikt voor jou gevoelige rosacea huid. Het product bevat een effectieve en milde vorm van vitamine A. Daarnaast bevat het product kalmerende en huidbarrière herstellende ingrediënten. Zoals ik ook voor alle andere producten met werkzame stoffen adviseer, is het verstandig het product rustig op te bouwen. Je begint met een à twee keer per week. Als dit goed gaat zou je het Serum uiteindelijk iedere avond kunnen gebruiken.
      Heel toevallig is Jetske bezig met het schrijven van een blog met als onderwerp gluten en rosacea! Hou dus gerust de blog in de gaten!

  • Monique november 20, 2017 (22:45)

    Beste Jetske,

    Ik zou graag willen weten of dat onderstaande tonic veilig is:
    Ingrediënten

    Water Dipropylene Glycol Glyceryl Glucoside Glycerine Sodium Hyaluronate Decyl Glucoside Sodium Citrate Citric Acid Cocamidopropyl Betaine Trisodium EDTA Sodium Chloride 1,2-Hexanediol Phenoxyethanol

    Groet,
    Monique

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee november 21, 2017 (15:55)

      Hoi Monique,
      Dit product ziet er prima uit qua ingrediënten.

      • Monique november 21, 2017 (18:04)

        Hoi Jetske,

        Toch maar weer fijn dat je het even voor me na kijkt. Inmiddels gebruik ik jou poeder al een paar weken. Zoals verwacht is hij milder dan mijn vorige pressed powder!

        Groet,
        Monique

  • Lydia november 20, 2017 (16:37)

    Oow, even voor de duidelijkheid: ik ken ‘Anoniem’ niet ;). Voel toch even de behoefte om dit te schrijven. Maar zou wel ook graag het antwoord weten. Ik heb mijn glycolzuur namelijk vooralsnog aan de kant gelegd. Dus bedankt ‘Anoniem’.

  • tessa november 20, 2017 (12:43)

    Hoi Jetske,

    Waarschijnlijk ben ik opeens (licht) allergisch voor mijn dagcrème van Oil of Olaz. Ik ging de laatste tijd wat vaker smeren had een heel trekkerig gezicht en rode vlekken. Op advies van jullie huiddeskundige heb ik deze een aantal dagen laten staan en mijn huid wordt al beter.

    Nu heb ik een tester gekregen van la roche posay de toleriane riche die ook bij jouw productadvies staat vermeld, maar deze vind ik best wel vettig voor onder de zonnebrand en make up ook al heb ik een normaal tot droge huid.

    De toleriane legere en ultra zie ik niet tussen jouw productadvies staan, maar zijn wel van dezelfde lijn.
    Is hier een reden voor?

    De ultra zit ook in een pompje wat ik persoonlijke prettiger vind. Ook lijkt de Eucering dagcreme mij wel iets.

    Zou jij willen kijken naar de ingrediënten van de andere twee toleriane producten en de Eucerin en kunnen aangeven in welke van deze producten de meeste hydraterende stoffen bevatten en toch minder vettig zijn.

    Toleriane Ultra:

    AQUA / WATER
    ISOCETYL STEARATE
    SQUALANE
    BUTYROSPERMUM PARKII BUTTER / SHEA BUTTER
    DIMETHICONE
    GLYCERIN
    ALUMINUM STARCH OCTENYLSUCCINATE
    PENTYLENE GLYCOL
    PEG-100 STEARATE
    GLYCERYL STEARATE
    CETYL ALCOHOL
    DIMETHICONOL
    SODIUM HYDROXIDE
    ACETYL DIPEPTIDE-1 CETYL ESTER
    ACRYLATES/C10-30 ALKYL ACRYLATE CROSSPOLYMER

    Torleriane Legere:
    AQUA / WATER
    CYCLOPENTASILOXANE
    ISOCETYL STEARATE
    SQUALANE
    GLYCERIN
    ISONONYL ISONONANOATE
    PENTYLENE GLYCOL
    ALUMINUM STARCH OCTENYLSUCCINATE
    CETYL ALCOHOL
    PEG-100 STEARATE
    GLYCERYL STEARATE
    DIMETHICONOL
    ETHYLHEXYLGLYCERIN
    ACRYLATES/C10-30 ALKYL ACRYLATE CROSSPOLYMER
    SODIUM HYDROXIDE

    Eucerin:
    Aqua, Squalane, Glycerine, Pentylene Glycol, Methylpropanediol, Tapioca Starch, Arginine HCL, Cetearyl Alcohol, 4-t-Butylcyclohexanol (Trans-Isomer), Ammonium Acryloyldimethyltaurate/VP Copolymer, Sodium Carbomer, Caprylyl Glycol

    Groetjes,

    Tessa

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee november 21, 2017 (15:35)

      Hoi Tessa,
      Wat fijn dat je merkt dat je huid alweer wat rustiger is.
      Beide producten van La Roche Posay zien er prima uit. De Toleriane Ultra zal naar verwachting minder vet zijn in vergelijking met de Toleriane legere. Ook de crème van Eucerin ziet er prima uit.

  • Tessa november 14, 2017 (10:41)

    Hoi Jetske,

    Bedankt voor je antwoord!
    Dan ga ik eens de combinatiepeeling proberen. Volgens de huidtherapeut ga je hier ook lichtjes van schilferen wat er meer voor zou kunnen zorgen dat je vlekken weg gaan. Dit heb ik met de glycolzuur niet.. dus ik ben benieuwd.

    Ik bedoel met meerdere behandelingen meerdere peelings. Ik dacht dat het misschien niet zo heel goed voor de huid zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld dat de huid te dun wordt of sneller verouderd etc.. of valt dit wel mee?

    Ik hoor graag nog van je.

    Groetjes,

    Tessa

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee november 14, 2017 (10:56)

      Hoi Tessa,
      Natuurlijk is het belangrijk dat de behandelaar kijkt naar het huidtype of er in de winter meerdere behandelingen gedaan kunnen worden. Meestal is dat wel het geval en krijgt de huid echt een oppepper.

  • robin november 10, 2017 (13:56)

    Dag dr. Jetske

    Ik ben erg geïnteresseerd in Astaxanthine. Heeft u toevallig ervaring met de versie van het merk Royal Green? Dit zijn de ingrediënten:
    Astaxanthine: 4mg
    Vitamine E (als D-alfa-tocoferol): 10mg
    Luteïne: 40µg
    Bèta-caroteen: 64µg
    Canthaxanthine: 72µg
    Is 4mg van Astaxanthine dan genoeg om goed te werken?

    Groet Robin

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee november 14, 2017 (11:49)

      Hoi Robin,
      4 mg Astaxanthine is ook goed!

  • Gerrie november 10, 2017 (11:58)

    Dag dr. Jetske
    Ik ben een vrouw van 60 jaar en heb al 15 jaar ernstige ME. Daar krijg ik Ozon voor.
    Maar ik heb nu huidproblemen en heb het gevoel dat mijn vel heel dun is en ontzettend snel geïrriteerd. Heb de hel etos gehad maar ik verdraag helemaal niets meer. Nu heb ik van de huisarts Lanettecreme 11 FNA gekregen en dat gaat goed gelukkig, maar kun je dit jaren lang gebruiken?
    Mede door de mE heb ik veel allergieen zoals fructose + lactose+tarwe+ suiker enz. Is het dan verstandig om met die kefir te beginnen eventueel met havermelk?
    Zou graag wat minder allergieen hebben. Graag uw mening hier over.
    groet Gerrie

  • Gerrie november 10, 2017 (11:42)

    Beste dr Jetske
    Er wordt gepraat over een probiotica van kefir die je moet aan maken met melk, maar ik kan niet tegen melkproducten. Kan dit ook met havermelk?
    mvg Gerrie

  • Gerrie november 10, 2017 (11:32)

    Er wordt gepraat over een probiotica van kefir die je moet aan maken met melk, maar ik kan niet tegen melkproducten. Kan dit ook met havermelk?

  • Anoniem november 9, 2017 (18:51)

    Beste Dr Jetske,

    Eigenlijk zeg je toch precies hetzelfde dat glycolzuur exfoliant slecht is en dat zelfs de cel er van kapot gaat. Je zegt precies hetzelfde alleen in een ander jasje. Hoe kan het nou?

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee november 21, 2017 (10:24)

      Hoi,

      Sorry, heb je berichtje helemaal gemist. Ik dacht het hierboven al goed te hebben uitgelegd. Er is een wezenlijk verschil tussen de vrij verkrijgbare exfolianten die je dagelijks kunt gebruiken, en de chemische peelings op basis van (veel) hogere concentraties glycolzuur bij bovendien een heel lage pH- waarde (<3). Deze peelings komen dieper in de ‘levende’ cellen. Daarom kan je deze behandelingen ook niet elke dag toepassen op je huid. Een exfoliant op basis van glycolzuur waaraan jullie hier denken (voor eventueel dagelijks gebruik), blijft in de opperste huidlaag werken – waar de cellen al dood zijn.

      • Lydia november 21, 2017 (12:19)

        2 Uiteenlopende verklaringen. Ik begrijp het nog steeds niet. Kan nu wel allerlei kritische vragen gaan stellen maar dat ‘verlies’ ik toch ;). Ik heb er niet voor geleerd dus ik laat het er weer bij 😉

        • author-avatar
          Dr. Jetske Ultee november 21, 2017 (14:46)

          Wat vervelend dat ik het nog steeds niet goed heb kunnen uitleggen en dat je het gevoel hebt ‘te verliezen’. Waar zit je nog mee?

          • Lydia november 28, 2017 (19:15)

            Bedankt, maar dat wordt een te lang verhaal om hier te schrijven ;). In elk geval zijn het voor mij geen eenduidige tegenwerpingen bij het artikel. Voor een andere lezer zal het misschien wel duidelijk zijn. Ik vervang glycolzuur voorlopig toch maar door salicylzuur of een andere aha.

  • Lydia november 8, 2017 (22:35)

    https://phys.org/news/2012-08-cellular-basis-anti-aging-costmetics.html

    Als ik het goed begrijp staat in dit artikel dat glycolzuur niet goed is voor de cellen. Een ander soort AHA, zoals melkzuur maar vooral Salicylzuur zou veiliger zijn las ik.

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee november 9, 2017 (15:53)

      Hoi,

      Ik heb het artikel gelezen en je hebt het niet goed begrepen… Ik lees vooral het werkingsmechanisme achter het exfoliërende effect van glycolzuur. Deze stof zorgt er namelijk voor dat bepaalde kanaaltjes (TRPV3) in het celmembraan van de keratinocyten open gaan staan. Er komt een spanningsverschil over het membraan waardoor calciumionen naar binnen gaan. Uiteindelijk gaat de cel hierdoor kapot. Dat is dan het exfoliërende effect.

    • Tessa november 13, 2017 (11:05)

      Hoi Jetske,

      Bedankt voor je antwoord!
      Dan ga ik eens de combinatiepeeling proberen. Volgens de huidtherapeut ga je hier ook lichtjes van schilferen wat er meer voor zou kunnen zorgen dat je vlekken weg gaan. Dit heb ik met de glycolzuur niet.. dus ik ben benieuwd.

      Ik bedoel met meerdere behandelingen meerdere peelings. Ik dacht dat het misschien niet zo heel goed voor de huid zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld dat de huid te dun wordt of sneller verouderd etc.. of valt dit wel mee?

      Ik hoor graag nog van je.

      Groetjes,

      Tessa

  • Tessa november 7, 2017 (11:48)

    Hi Jetske,

    Ik zou echt heel erg graag jouw advies willen!

    Ieder jaar rond deze periode doe ik een aantal peeling behandeling bij de huidtherapeut voor mijn pigmentvlekken(melasmaachtig) op mijn voorhoofd, want al doe ik mijn best met smeren na de zomer zijn ze toch weer donker gekleurd.

    Nu doe ik altijd een glycolzuurpeeling die wordt opgebouwd naar 70%.
    Er bestaat ook een nieuwe soort peeling. Dit is een combinatie van melkzuur, salyczuur en glycolzuur. Het percentage glycolzuur is wel maar 10% en ik lees in jouw blogs dat dit toch echt de beste werking zou hebben voor pigment.

    Zou een combinatie peeling met deze 3 wellicht nog beter kunnen werken tegen pigmentvlekken of kan ik het beter houden bij de glycozuur?

    mijn andere vraag is, is het slecht voor je huid om meerdere behandelingen te doen(3/4 in de winter)

    Hieronder de combinatie peeling omschrijving, zoals op de site staat vermeld:

    40% Pumpkin Pulp
    10% Glycolic Acid
    10% Lactic Acid/
    Salicylic Acid
    Orange Stem C

    Ik hoop dat je mij advies wilt geven:)

    Groetjes,

    Tesas

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee november 9, 2017 (08:35)

      Hoi Tessa,

      Er is inderdaad meer bewijs voor glycolzuur… Over de combinatie peelings is gewoon nog niet veel bekend. Wat we daarvan hopen is dat je met verschillende zuren in lagere concentraties net zo effectief kan werken maar minder irriterend. Misschien kun je haar vragen het te combineren? De ene keer de combinatie peeling en de andere keer weer glycolzuur?

      Hoe bedoel je meerdere behandelingen? Meerdere peelings? Of ook bijvoorbeeld icm laser, microdermabrasie etc.?

  • Sietske november 4, 2017 (19:13)

    Hoi Jetske,

    Hier even een vraagje; Ik vind het moeilijk om een keuze te maken tussen alle vitaminen, mineralen, kruiden, anti oxidanten etc… Momenteel slik ik de omega 3-6-9 van body en fit shop en de foliumzuur met vitamine d3 van davitamon. Ik zou graag iets extra’s willen slikken voor behoud van de huid en ook iets voor het haar. Mijn haar breekt heel snel af waardoor het nooit langer wordt dan schouderlengte…. Al alles geprobeerd maar niets helpt hiertegen….
    Ik ben bang als ik teveel supplementen ga slikken dat ik dan teveel inneem of niet de juiste combinaties. Zou je mij een advies kunnen geven. Ik ben een vrouw van 34 jaar en heb verder geen gezondheidsklachten maar probeer er alles aan te doen om jong, mooi en vitaal te blijven. Ik eet gezond en gevarieerd, veel groente, fruit, noten, zaden en pitten en ik beweeg meer dan voldoende. Graag zou ik ook van je horen welke huidverzorgingsproducten ik het beste kan gebruiken uit jouw lijn. Vitamine A creme van jou is me onlangs aangeraden….

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee november 7, 2017 (09:48)

      Hoi,

      Wat vervelend dat niets lijkt te helpen… Heb je biotine al eens geprobeerd?
      Bel, chat of mail gerust (of kom langs) voor goed advies welke producten het beste bij jou passen. Dat gaat wat sneller en makkelijker dan via de blog zo 🙂
      https://www.uncover-skincare.nl/klantenservice/contact

  • Katrien november 4, 2017 (10:08)

    Hoi Jetske,

    In een ouder artikel van je las ik over slaaprimpels en dat je deze zou kunnen verminderen door speciale kussens te gebruiken. Wat voor kussens zijn dit dan? Zou je hier een voorbeeld van kunnen geven?

    Groetjes,
    Katrien

    • maris november 4, 2017 (11:18)

      Bedoel je kussenslopen van zijde misschien ( dus niet van satijn, dat is echt een totaal andere stof) ?

      • Katrien november 4, 2017 (18:15)

        Hoi Maris,

        Nee, ik denk niet dat het dat is wat ik bedoel, voor zover ik begrepen heb ging het echt om een speciaal soort kussens dat ervoor zorgt dat je minder druk op je gezicht krijgt tijdens de nacht (als ik het tenminste goed begrepen heb).

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee november 6, 2017 (11:28)

      Hoi Katrien,

      Bedoel je dit artikel: http://www.skinwiser.nl/rimpels-door-verkeerde-slaaphouding/obj10626775?
      In dit onderzoek hebben ze het over een kussen van Juverest. Hoop dat je daar wat aan hebt!

      • Katrien november 6, 2017 (17:58)

        Hoi Jetske,

        Ja, dat was inderdaad het artikel dat ik bedoelde! Dankjewel!

        Groetjes,
        Katrien

        • Katrien november 7, 2017 (16:45)

          Hoi Jetske,

          Zou ik nog even mogen vragen voor de duidelijkheid: zo een speciaal kussen van Juverest, is dat beter in het verminderen/voorkomen van rimpels door het slapen dan een gewoon kussen met een zijde kussensloop? Of is dat laatste eigenlijk even goed?

          Alvast bedankt.

          Groetjes,
          Katrien

          • author-avatar
            Dr. Jetske Ultee november 9, 2017 (08:16)

            Hoi Katrien,
            Geen idee 🙂

  • Merel november 1, 2017 (20:22)

    Hoi Jetske, heel interessant artikel en ik wil graag de supplementen aanschaffen. Nog een korte vraag; kan je de supplementen tegelijk/samen innemen? Of is het beter om het af te wisselen per maaltijd bijv.? Alvast veel dank en groetjes, Merel

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee november 2, 2017 (12:07)

      Hoi Merel,

      Dankjewel 🙂
      Heb je het dan nu over de combi vitamine D, Astaxanthine en Probiotica? Deze kunnen gewoon samen ingenomen worden hoor. Vitamine D en Astaxanthine wel bij voorkeur bij een maaltijd. Echt negatieve interactie is er vrijwel niet. Sommige aminozuren wil je alleen bijvoorbeeld wel op een lege maag innemen.

  • Sonja november 1, 2017 (15:46)

    Hi Jetske,
    Dankjewel vor je reactive! Toch nog een asnvullende vraag. Hopelijk deze keer zonder eigenwijze ‘verbeteringen’ van de spelling checker 🙂
    Wanneer q10 niet aan te tonen is, zou het kunnen dat een te hoog cholesterol voor een ander huidbeeld zorgt? Cq de boosdoener is voor lichte ontstekingen?
    Sowieso ket ik heel erg op wat eet, altijd al gedaan, veel verse groente, fruit, vis en geen ‘suiker’, snoep of verborgen suikers. Voordeel is dat ik ook nooit hoef te ‘lijnen’ maar die enkele keer dat ik (uitnodiging om bij iemand thuis te eten, dus geen keuze) verkeerde dingen eet, zie ik dit direct aan mijn huid. Maar goed regime met jouw producten is het ook snel verholpen. 🙂
    Wel benieuwd of je ‘hoog cholesterol’ zichtbaar in de kwaliteit van je huid kunt zien?

    Oh, nog een vraag. Mijn dermatologe gaat een behandeling uitvoeren en dan mag ik 48 uur geen make up gebruiken, daarna enkel minerale poeder van la roche. Mag ik dan niet de bronzen van uncover gebruiken?
    En wannneer ik huidtypetest 2 a 3 heb, dan behalve de moisturizer ook de spf30 voor de bronzen of poeder gebruiken?
    Veel groetjes weer!
    Sonja

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee november 2, 2017 (12:00)

      Hoi Sonja,

      Van xanthelasmata is bekend dat het bij mensen met een hoog cholesterol kan ontstaan… Verder durf ik het niet te zeggen. Ik zou je willen aanraden je aan het advies van de dermatoloog te houden.
      In de Moisturizer zit geen SPF, dus het is altijd belangrijk een zonnebrandcrème erbij te gebruiken ja. Nu in de herfst/winter kun je ook kiezen voor de SPF15.

  • melanie november 1, 2017 (15:34)

    Hoi Jetske,

    Ik ben allergisch voor gluten (een huidaandoening dermatitus herpetiformis genaamd).
    Zitten er gluten in jouw producten? Sommige ingrediënten / vitaminen kunnen bijvoorbeeld uit tarwe geworven zijn. Of maakt het volgens jou niet uit als je huidverzorging met gluten op je huid smeert? (als ik guten eet krijg ik in elk geval uitslag)

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee november 2, 2017 (11:54)

      Hoi Melanie,

      Dat is volgens mij erg persoonlijk of iemand daar dan wel of niet op reageert ook… Blijft toch altijd uittesten. In alleen mijn Repair Cream wordt een stofje gebruikt uit havermout, wat dan een beetje in de buurt komt van gluten. Maar ook deze zou in principe vrij moeten zijn van gluten. Mijn tip zou zijn om alle nieuwe producten (ook van andere merken) eerst even een paar keer aan de binnenkant van je arm te testen 🙂

  • melanie november 1, 2017 (15:32)

    Hoi Jetske,

    Ik ben allergisch voor gluten (dermatitus herpetiformis genaamd).
    Zitten er gluten in jouw producten? Sommige ingrediënten / vitaminen kunnen bijvoorbeeld uit tarwe geworven zijn.

    • melanie november 1, 2017 (15:35)

      bovenstaande per ongeluk te voor vroeg gepost. hieronder de goede versie

  • Aaltje november 1, 2017 (14:54)

    Nog even over Astaxanthine: ik gebruik nu 500 mg Esther C Solgar. Is het dan de bedoeling om Astaxanthine in plaats van Vit. C. te gebruiken? Dit omdat het een veel sterkere anti oxidant? Benieuwd naar je advies.

  • Claudia oktober 31, 2017 (22:42)

    Sorry dit hoort misschien niet helemaal
    Onder het juiste blog maar ik wilde even reageren op wat ik hier boven las van sonja, Wat is het verschil tussen de vitamine a van uncover en van de dermatoloog tretoine? Aangezien ik hier boven lees dat de uncover versie beter bevalt? Ik heb zelf van acid a en vind hem ook niet fijn smeren heel droog en dik, heeft het verder dezelfde werking? Ook voor pigmentvlekken? Ik durf de tretoine ook niet op mijn hele gezicht te gebruiken. ( te heftig ben 26) ?maar is echt voor de pigmentvlekken. Is dat met uncover even effectief? En sowieso aan te raden in gebruik bij de rest van de producten op mijn leeftijd? Anders wil ik deze er ook bij gaan gebruiken want heb verder alle producten behalve de vit A van uncover nog. Denk nog een mooie aanvulling op de rest?

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee november 2, 2017 (08:13)

      Hoi,
      Dat maakt niet uit hoor 🙂
      Voor mijn Serum heb ik een nieuwe, unieke vorm van vitamine A gebruikt: hydroxypinacolone retinoate (HPR). HPR grijpt aan op dezelfde receptor als retinoic acid (vit a zuur) en je kunt deze receptor zien als een soort schakelaar die een volgend proces in gang zet. Het feit dat dit ingrediënt (in tegenstelling tot retinol en andere derivaten) niet omgezet hoeft te worden in de huid en dus ook niet aan effectiviteit inboet maakt het uniek. Ook is de stabiliteit en mate van huidirritatie onderzocht en de uitkomsten waren zeer positief. Dit alles heeft mij overtuigd het te gaan gebruiken. Overigens hebben wij de effectiviteit van het product ook zelf onderzocht voordat we besloten het in productie te brengen en we waren blij verrast met de resultaten! Daarnaast is het Serum huidvriendelijk en is de kans op irritatie minder dan bij vitamine A-zuur.

      Laat gerust weten als je nog vragen hebt!

  • Charlotte oktober 31, 2017 (20:32)

    Beste Jetske, heeft het innemen van Collageen in tablet of poedervorm (met vit.C en E) zin?

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee november 2, 2017 (08:06)

      Het is niet ondenkbaar dat het innemen van deze stoffen iets voor de huid kunnen betekenen. Maar het wetenschappelijk onderzoek blijft vooralsnog achter met échte onafhankelijke, overtuigende bewijzen…

  • Erma oktober 29, 2017 (15:15)

    Beste Jetske, in het supplement Astaxeanthine van solgar, zit per cap Zonnebloemolie 91.2 mg. Is dat wel ok?

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee oktober 31, 2017 (10:58)

      Zeker 🙂

  • Claudia oktober 29, 2017 (09:06)

    Hallo. Heel erg bedankt voor de reactie. Maar nu heb ik nog een vraag. Welke vitamine D? Solgar verkoopt namelijk heel veel soorten

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee oktober 31, 2017 (10:57)

      Ik gebruik zelf die van Dluxe, niet van Solgar 🙂

  • Sonja oktober 27, 2017 (20:11)

    Hi Jetske,

    Sinds ik in een van jouw blogs dit voorjaar over astaxanthine las, ben ik dit, als brave volger, gaan gebruiken.
    Gevoelige huid, en snel verbrand (jawel, zowel de uncover factor 30 voor mijn gezicht, hals en handen, en de de grote fles van skinwiser voor mijn benen, armen).
    Voor het eerst gad ik het idee dat ik met de extra toevoeging van astaxanthine zelfs niet meer licht verbrand was.

    Nu zal ik ook de aanbevolen probiotica gebruiken.

    En, een van de vorige reacties van Lorenzo vond ik ook grappig. Merk dat wanneer ik meer vegetarisch of wel vis, maar geen vlees eet, mijn huid ook rustiger blijft.

    Volgende vraag, ik heb familiaal hoog cholesterol, een fijne huisarts, dus die schrijft rode rijst gist voor ipv staties, maar wel in combinatie met q10Co enzymen, de ubiquinol variant. Ik heb het idee dat dit ook voor een huidverbetering zorgt (iemand anders zou het niet zien, maar na 6 maanden heb ik dat idee). Q10 behoort toch ook tot de anti-oxidanten?
    Lees daar eigenlijk weinig over. Wat is jouw mening over q10?

    Last but not least, vanmiddag weer snel een product besteld en las net dat ik had moeten wachten om voor een evtl huidtest in aanmerking te komen? Spijtig, had ik later moeten bestellen 🙂

    Gebruik je producten nu ruim 4 jaar en wil nooit meer iets anders (ok, soms probeer ik iets anders, maar heb dan na een paar dagen al spijt!). Nu mijn 3e VitA besteld. Had een tretinoide voorschrift van de dermatoloog en was een beetje sceptisch, maar geef nu toe dat jouw versie beter is. 🙂

    Oja, en de repair crème is ook een favoriet. Zeker met slechter weer in aantocht, en verplicht naar buiten moeten met mijn twee monsters. Gebruik het op mijn lippen, en soms zelfs bij mijn ogen wanneer het heel guur weer is. Vorige winter daarmee goed doorgekomen!

    Veel groetjes,
    Sonja

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee oktober 31, 2017 (11:11)

      Hoi Sonja,

      Bedankt voor je leuke bericht! Wat fijn om te lezen dat de producten je zo goed bevallen.
      Wie zal het zeggen of de Q10 voor huidverbetering heeft gezorgd… Dat blijft altijd zo lastig met voeding om te bewijzen hè! En inderdaad, het behoort tot de antioxidanten. Dus zou zomaar kunnen 🙂

  • Marianne oktober 27, 2017 (17:36)

    Hoi Jetske, ik slik nu al een tijdje chlorella, wat is hierover je mening? zoals ik het lees komt dit veel overeen met de astaxantine, of is dit iets heel anders? Groetjes, Marianne

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee oktober 31, 2017 (11:01)

      Hoi Marianne,

      Astaxanthine heeft een hele sterke antioxidantwerking maar chlorella heeft ook veel mooie eigenschappen. Met name een anti-inflammatoire werking, zie ook https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24965517. Merk jij positief effect nu je al een tijdje chlorella slikt?

      • Marianne november 1, 2017 (15:29)

        Heel erg bedankt voor je reactie, mijn huid is veel rustiger geworden (veel minder rood en onzuiverheden), zelf ben ik dus zeer positief !

        • author-avatar
          Dr. Jetske Ultee november 2, 2017 (08:14)

          Wat fijn om te lezen!

  • Alice oktober 26, 2017 (22:53)

    Hoi Jetske,
    Sinds een tijdje zijn de producten ACN en ACN+ van het Belgische bedrijf YUN Probioticatherapy op de markt. Hier wordt heel veel reclame voor gemaakt. Wat denk jij ervan? Groetjes Alice

  • Lorenzo oktober 25, 2017 (15:20)

    Hoi Jetkse,

    Super interessant artikel. Omdat ik veel fitness, hield ik vorig jaar mijn voeding specifiek bij met behulp van ‘tracken’ (ik had dus meer kcal, hoger eiwit gehalte maar wel in combinatie met ‘voldoende’ vit c, omega 3). Na een maand dit te doen kreeg ik veel meer acné dan normaal. Uiteindelijk na het minderen van het eiwitgehalte, werkte voornamelijk probiotica heel goed. Nu ben ik een master student Health food innovation management aan Maastricht Universiteit. Mijn hypothese zelf is dat bepaalde mensen last krijgen van acné doordat ze een verminderde barrièrefunctie in de darmen hebben, deels door een minder diverse microbiota die de darmen beschermen. Hierdoor zouden eventueel makkelijker schadelijke stofjes opgenomen kunnen worden en misschien direct kunnen zorgen voor acné vorming? Waardoor probiotica dan goed zou kunnen werken.

    Maar ik denk ook dat een hoge eiwitinname een rol speelt op microbiota en de functie, omdat de microbiota in de dikke darm met fermentatie van eiwit minder butyrate acid produceert (butyrate=waarschijnlijk ontstekingsremmende werking) in vergelijking tot fermentatie van koolhydraten. Ik bedoel natuurlijk niet geen eiwit eten, maar dat te veel eiwit eventueel een negatief effect kan hebben op je huid. Je verwijst met de barrière functie naar de huid, maar wat is je mening over de darm barrière functie in relatie tot de huid?

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee oktober 26, 2017 (10:18)

      Hoi Lorenzo,

      Bedankt voor je leuke, interessante reactie! Ik ben mij dus momenteel ook heel erg aan het verdiepen in ‘SIBO'(vast ook al bekend bij jou); Small Intestinal Bacterial Overgrowth. Wil hier de komende tijd ook wel over gaan schrijven op mijn blog. Het is ontzettend interessant allemaal en geloof ook echt dat er een relatie is met huidaandoeningen als eczeem, rosacea, acne…

  • Lou oktober 24, 2017 (20:22)

    Veerle interessant wat jij schrijft, ben ook erg benieuwd naar het antwoord van dr Jetske! Hopelijk kan Jetske antwoord geven.

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee oktober 27, 2017 (12:09)

      Ha Lou, zie hierboven 🙂

  • Renate oktober 24, 2017 (14:02)

    Hoi Nadine, Misschien nog een goede probiotica tip: VSL#3. Deze probiotica is in verschillende klinische studies gebruikt en persoonlijk heb ik er ook meer baat bij dan die van Solgar (die heb ik zelf ook lang gebruikt). Jetske, misschien ook een tip voor jou 😉 Hartelijke groetjes, Renate

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee oktober 26, 2017 (10:13)

      Ik ga die eens opzoeken 🙂 Bedankt! Hoe merkte jij verbetering als ik vragen mag?

  • Veerle oktober 22, 2017 (17:27)

    Interessant artikel!
    Wel las ik al vaker dat sommige vitamines onder ‘slechte omstandigheden’ juist in pro-oxidanten kunnen veranderen en zo dus meer kwaad dan goed doen, als ik me niet vergis was vitamine C hier een voorbeeld van.
    Nu vraag ik me af hoe je dan weet of een vitamine goed of juist slecht voor je is. Hoe weet je namelijk of een vitamine in ‘slechte omstandigheden’ terecht komt?

    Groetjes
    Veerle

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee oktober 27, 2017 (12:08)

      Hoi Veerle,

      Dat is inderdaad een lastig punt. Van bv vitamine C is bekend dat dat omslagpunt vooral bereikt wordt als er extreem hoge hoeveelheden worden geslikt of als het lichaam ziek is. In het laatste geval kan een pro-oxidant werking juist nuttig zijn. Volgens een onderzoek van Leicester university is het verstandig om niet meer dan 500mg vitamine C per dag binnen te krijgen. Met voeding kan je daar eigenlijk niet boven komen en daarom adviseer ik ook altijd om je vitamine vooral te halen uit een goed en gevarieerd eten, met veel groente en fruit. Ook qua huidverzorging geldt dat veel niet altijd beter is, ik vind extreem hoge concentraties van vitamine C bijvoorbeeld niet verstandig omdat er dan juist een disbalans ontstaat tussen vitamine C (en andere antioxidanten) en pro oxidanten. Bovendien kan er huidirritatie ontstaan wat ook weer de vorming van vrije radicalen stimuleert.

      • Veerle oktober 28, 2017 (21:39)

        Bedankt voor je antwoord Jetske. Erg interessant.
        Denk je dat het met het gebruik van Uncover producten snel mogelijk is om aan een té hoge dosering vitamine te komen wanneer je meer dan twee keer per dag smeert? Het is namelijk zo dat ik in de winter (maar soms ook in de zomer) wel enkele keren per dag ‘bij smeer’ met de moisturizer of de toner nog eens extra verstuif. Ik had er nooit echt bij stilgestaan dat je ook een teveel aan vitamines kunt hebben… Zou je het afraden om gedurende de dag bij te smeren of kan dat geen kwaad?

        Groetjes,
        Veerle

        • author-avatar
          Dr. Jetske Ultee oktober 31, 2017 (10:57)

          Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken hoor 🙂

  • Claudia oktober 19, 2017 (15:01)

    Welke probiotica van solgar word aangeraden ?
    En kan astaxantine, vitamine D en probiotica allemaal tegelijk worden in genomen ? Of hoe word dit aangeraden?

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee oktober 26, 2017 (09:32)

      Hoi Claudia,

      Ik wissel ‘Advanced Multi-Billion Dophilus’ met ‘Probi® 20 Billion’ af 🙂 En daar dus ook astaxanthine en vitamine D inderdaad bij.

      • Sandra oktober 29, 2017 (18:51)

        Hoi Jetske,

        Is voor huidverbetering (ik heb last van rosacea) 1 capsule per dag voldoende van of de Advanced Multi-Billion Dophilus of de Probi® 20 Billion?

        Gebruik je zelf ook maar 1 capsule probiotica per dag?

        • author-avatar
          Dr. Jetske Ultee oktober 31, 2017 (10:59)

          Ik gebruik ook 1 capsule per dag 🙂

      • Mieke november 25, 2017 (07:33)

        Van deze supplementen is er een die niet gebruikt mag worden bij zwangerschap (zwangerschapswens?) van je vitamine A weet ik dat dat bijvoorbeeld niet aangeraden word.

  • Eileen oktober 18, 2017 (21:30)

    Een probiotica masker in poedervorm zou leuk idee zijn om te onderzoeken 🙂

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee oktober 26, 2017 (09:32)

      Leuk! Misschien leuk om te weten: in Amerika stoppen ze in bijna alle yoghurt probiotica – daar wordt dan ook wel door vooruitstrevende dermatologen bijvoorbeeld geadviseerd om dan af en toe een yoghurtmasker te gebruiken 🙂

      • Daphne november 20, 2017 (07:41)

        is dat niet ook het geval met alle yoghurts hier in Nederland?

        • author-avatar
          Dr. Jetske Ultee november 21, 2017 (15:37)

          Hoi Daphne,
          Ik zou het voor de zekerheid even navragen bij kefir.

  • Samantha oktober 18, 2017 (08:47)

    Afgezien van de standaard tips over vitamine c, had ik weinig idee hoe ik mijn huid mooier kon maken. Fijne tips, waar ik zeker iets mee ga doen!

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee oktober 26, 2017 (09:30)

      🙂

  • nadine oktober 18, 2017 (07:39)

    Hoi Jetske,

    Dank voor de snelle reactie. Mag ik vragen welke van Solgar je gebruikt en welke dosering?

    Groetjes, Nadine

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee oktober 26, 2017 (09:30)

      Hoi Nadine,

      Ik wissel ‘Advanced Multi-Billion Dophilus’ met ‘Probi® 20 Billion’ af 🙂

  • Lou oktober 18, 2017 (06:51)

    Beste dr Jetske, mijn vraag is van welk merk gebruik jij Astaxanthine en is er een aanbevolen dosering?

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee oktober 18, 2017 (07:11)

      Hoi Lou,

      Ook van Solgar, ik raad 5 mg astaxanthine per dag aan 🙂

  • nadine oktober 17, 2017 (14:24)

    Hoi Jetske,

    Ik was laatst voor een huidanalyse in jouw kliniek en toen adviseerde de huidtherapeute om probiotica te gaan slikken in tabletvorm (ik heb ook last van een prikkelbare darm). Welk merk zou jij adviseren?

    Met vriendelijke groet,

    Nadine van Vugt

    • author-avatar
      Dr. Jetske Ultee oktober 18, 2017 (06:25)

      Hoi Nadine,
      Leuk dat je langs bent gekomen voor een huidanalyse! Ik gebruik van het merk Solgar 🙂

    • Dorien november 1, 2017 (16:12)

      Hoi Nadine,

      Sinds kort gebruik ik kefir. Met name de melkkefir. Je koopt éénmalig de spullen om het te maken en je kunt steeds met verse melk uit de supermarkt (liefst biologisch) nieuwe drank maken. Dit helpt om de lactobacillen in je darmen te krijgen, zodat er weer waterstofperoxide aangemaakt kan worden. Heel eerlijk, ik was sceptisch. Maar het werkt ongelofelijk goed! Je kunt de korrels waar je de melkkefir mee maakt onbeperkt gebruiken (zo lang je maar hygiënisch werkt en op tijd je bereidingen maakt). Dit werkt niet als je starters gebruikt, maar alleen als je levende kefirkorrels koopt.
      Kefir is probiotisch, google er maar op. Ik zag gelijk verbeteringen in mijn huid, mijn opgeblazen gevoel was veel minder, de bijna chronische candida-infectie ging er van weg… Ik zou het iedereen aanraden!

      (Nogmaals: ik verkoop geen kefirkorrels. Ben gewoon erg enthousiast over hoe goed het werkt. En gebruik daarnaast alle producten van Jetske 🙂 )

      Groetjes

Staat je vraag of antwoord er niet bij? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder!