• Voedselovergevoeligheid

Waarom je zomaar ineens last kunt krijgen van je huid door voeding

Ja, je kunt huidklachten krijgen door het eten van bepaalde voeding. Maar het is vaak nog een hele toer om uit te vissen welk product nu precies de boosdoener is. Dat werkt bij iedereen weer anders. En zo’n gevoeligheid kan ook ‘zomaar ineens’ pas op latere leeftijd ontstaan. Kom er dan maar eens achter wat bij jou voor klachten zorgt, áls je al aan voeding denkt …

Was het de chocolade, of toch iets anders?

Laat ik  chocolade even als voorbeeld nemen. Je bent er niet allergisch voor, krijgt er ook geen buikpijn van, je kunt het kortom gewoon zonder directe problemen eten. Dan kan het toch zomaar zijn dat diezelfde chocola, een of twee dagen later voor een zeer onrustige huid zorgt. Of voor een verergering van bestaande klachten. Nu zullen veel mensen wel een link weten te leggen met die doos bonbons, want chocolade wordt al jaren ‘verdacht’ bij puistjes (hoewel dat dus echt niet bij iedereen zo is). Maar soms is dat veel minder duidelijk. En dan kan het dus ook nog zo zijn dat je je hele jeugd zonder problemen van chocolade, aardbeien, varkensvlees etc. hebt kunnen genieten, maar dat je pas op een latere leeftijd last ervaart, bijvoorbeeld rond je dertigste.
Hoe werkt dit?

Een voedselovergevoeligheid, hoe kan dat zomaar ineens ontstaan?

Huidklachten kunnen het gevolg zijn van een voedselovergevoeligheid. En met die gevoeligheid hoef je niet te zijn geboren, die kan ook gedurende je leven optreden. Een theorie is dat een intense periode van stress dit kan veroorzaken. Probeer maar eens na te gaan wanneer je huidklachten zijn gestart… Is het toevallig rond een zeer stressvolle periode geweest? Bijvoorbeeld nadat je iemand bent verloren? Tijdens een burn-out? Heftig liefdesverdriet? Of juist in een periode van veel lichamelijke stress door overmatig sporten? Want wat er dus (onder meer) gebeurt in je lichaam bij stress, is dat de doorlaatbaarheid van je darm toeneemt: ineens kunnen er grotere stoffen door de openingen tussen je darmcellen, wat éigenlijk niet de bedoeling is. Dit is er dus aan de hand bij een lekkende darm (wetenschappelijke term is hyperpermeabele darm) waarover ik het al eens eerder heb gehad op de blog.

Normaal zijn de ruimtes tussen je darmcellen smal. Wanneer nu de openingen breder worden, kunnen grotere stoffen als (onverteerde) eiwitten uit bijvoorbeeld zuivel of varkensvlees erdoorheen glippen. De stoffen worden vervolgens bij het passeren blootgesteld aan het immuunsysteem, die deze mogelijk ziet als indringers en daarom een tegenreactie inzet. Zo’n reactie is om je lichaam te beschermen, maar die kan dus wel zorgen voor een uitbraak van puistjes of uitslag op de huid.

 

Doorlaatbaarheid darm

 

Hoe weet je nu of jouw huidklachten het gevolg zijn van een voedselovergevoeligheid?

Uit nieuwsgierigheid vroeg ik jullie onlangs via Instagram en Facebook wat nu de voedingstriggers zijn die volgens jullie zorgen voor puistjes. Hieronder zie je de top 6 van jullie antwoorden.

De top 6 ‘verdachten’ bij een uitbraak van puistjes

  • Zuivel: melk en kaas
  • Varkensvlees: speklap, spareribs en paté
  • Chocolade: wit, melk en puur
  • Snelle suikers: kristalsuiker, koekjes, snoep en suikerhoudende drankjes
  • Alcohol: bier, wijn en sterke drank
  • Vettig en gefrituurd eten: friet, chips en pizza

Dit waren dus de triggers die het vaakst genoemd werden door jullie. Maar het is dus eigenlijk heel persoonlijk. Zo werden bijvoorbeeld ook gluten, drop, zonnebloempitten, aardbeien en appels vermeld als trigger.

Maar hoe weet je nu of jouw puistjes ook écht het gevolg zijn van een voedingsmiddel? Hoe kom je er kortom achter of jij gevoelig bent voor bepaald voedsel? Want het kan echt wel twee dagen duren voordat je iets ziet. En weet jij nog wat je precies hebt gegeten twee dagen geleden? Nou ik ook niet, tenzij ik het echt noteer. En daarnaast is het niet zo dat je altijd ook klachten hebt zoals een opgeblazen buik, diarree of constipatie.

Houd eens een dagboekje bij

Door het bijhouden van een voedingsdagboekje krijg je meer overzicht van wat je de afgelopen dagen hebt gegeten. Omdat je op deze manier bewust omgaat met je eten, kan het een stuk makkelijker zijn om verbanden te leggen welk voedsel voor een uitbraak op de huid zorgt. Waarschijnlijk heb je al sterke vermoedens wat je voedingstriggers zijn. Dit kun je dan vervolgens testen door het product zes weken niet te eten. Je darmen en huid kunnen in de tussentijd herstellen. Mocht je hierna geen verschil zien op de huid, dan was dit waarschijnlijk niet je voedingstrigger.

Als je huid na zes weken wel een stuk rustiger lijkt, dan zou het inderdaad heel goed jouw ‘boosdoener’ kunnen zijn. En mocht je voedingstrigger nu ook precies chocolade zijn en echt jouw absolute ‘guilty pleasure’, dan heb je nu in ieder geval de controle en kan je zelf de keuze maken tussen chocolade of een rustige huid …

Als je echt geen idee hebt, maar wel denkt dat voeding een rol speelt bij jou, kijk dan nog eens goed naar het lijstje van de belangrijkste voedingstriggers. Zit hier iets tussen wat je veel eet in een week? En bedenk verder dat ook gluten of groente van de plantensoort nachtschade dus (tomaten, chilipeper, okra, paprika en aubergine) voor problemen kunnen zorgen. Begin bij één voedingsgroep waarvan jij vermoedt dat deze niet gunstig is voor je huid. Probeer dit zes weken te vermijden en kijk eens wat het doet.

Zoek wel vervanging als je bepaalde producten een tijdje schrapt!

Door het vermijden van bepaalde voeding kan je minder vitamines en mineralen binnenkrijgen. Belangrijk is om deze voedingsstoffen aan te vullen met ander voedsel. Het vermijden van chocolade, alcohol, snelle suikers en gefrituurd eten is geen reden tot zorgen over een tekort aan vitamines en mineralen.

 

Je vermijdt: Minder van de volgende vitamines en mineralen: Wat je kan eten om de voedingsstoffen aan te vullen:
Zuivel Vitamine B12 en calcium Sojadrank verrijkt aan B12 en calcium
Varkensvlees In het geval dat je geen vlees eet, krijg je minder vitamine B1, B12 en ijzer binnen. Bij het vermijden van varkensvlees kan je kip of rundvlees eten. Een vegetarisch alternatief zijn eieren, ‘vis’ of vegetarische balletjes en burgers verrijkt aan B1, B12 en ijzer.
Brood en andere graansoorten vanwege gluten Vitamine B1, B11, ijzer en jodium Gevarieerd eten van vlees, ei, vis, (groene) groente, peulvruchten zorgen ervoor dat je vitamine B1, B11 en ijzer binnenkrijgt. Voor de inname van jodium kan je glutenvrije volkorenbrood eten, mits het wel gejodeerd (jodium) zout bevat.
Tomaten, chilipeper, okra, paprika en aubergine (nachtschade groente) Deze groenten bevatten veel verschillende vitamines en mineralen Eet veel andere groentes zoals broccoli, sla, sperziebonen, wortelen, ui, bloemkool, boerenkool, doperwten, sla, spinazie en asperges.

 

Gerelateerde Berichten

8 Reacties

↓Klik om reacties te tonen
↓Klik om te verbergen
  • Anna december 28, 2019 (09:24)

    Dag Jetske,

    Interessante blog! Klopt het dat je bij de huisarts je bloed kunt laten onderzoeken om er achter te komen of je ergens overgevoelig of allergisch voor bent?

    Bedankt!

    • author-avatar
      dr. Jetske Ultee januari 13, 2020 (14:48)

      Hoi Anna,

      Dit klopt inderdaad! Bij het vermoeden van een voedselovergevoeligheid is het een goede eerste stap om naar de huisarts te gaan. De arts onderzoekt of je last hebt van een allergie of intolerantie (wanneer je gluten of melksuiker niet goed kan verdragen). Vaak is het advies om een bloedtest te doen, de arts kijkt dan naar de waardes in je bloed die mogelijk wijzen op een reactie door voeding. Ook wordt soms gebruik gemaakt van andere testjes. Bijvoorbeeld een ademtest om te meten of iemand lactose-intolerant is, in dit geval kan je melksuiker niet goed verdragen. Wanneer het vervolgens nog niet helemaal duidelijk is wat voor voedselovergevoeligheid je hebt, kan de huisarts je doorverwijzen naar een gespecialiseerde arts om het verder te onderzoeken.

  • Dorien december 29, 2019 (13:43)

    Hoi,
    Als je er zeker van wilt zijn is het sneller om een bloedtest te laten doen. Het zorgt er ook voor dat je duidelijker zicht hebt op combinaties van overgevoeligheden. Stel dat je overgevoelig bent (zonder dat je het weet) voor tarwe en koemelk en schrapt een tijd alleen zuivel uit je dieet. Vervolgens merk je geen verschil doordat je wel tarwe blijft eten, die nog telkens een reactie geeft.

  • Tessa januari 5, 2020 (18:12)

    Hoi Jetske,

    Ik zou graag jouw advies willen!

    Mijn wimpers zijn aan 1 oog meer dan de helft uitgevallen/ verdwenen. ik zie al weken geen nieuwe haartjes meer. Dit is echt een heel gek gezicht! Bij mijn andere oog is er niets aan de hand.

    Qua reiniging en verzorging gebruik ik jouw producten, ook voor het verwijderen van de mascara( clinique)
    Laatste tijd heb ik wel ook af en toe jojoba olie gebruikt van het blauwe huis, maar dit heb ik in het verleden wel vaker gedaan.

    Zou het kunnen liggen aan de olie? (Zie er soms na reinigen wel wat wazig van) en kan de olie ook zorgen voor kleine rode pukkeltjes vlak onder mijn oog( het oog met wimpers;)

    Ook ben ik op dit moment zwanger maar ik lees nergens verhalen terug van mensen die dit ook hadden in de zwangerschap.

    Heb jij misschien enig idee hoe het komt en wat ik hieraan kan doen?

    Hoor heel graag van je!

    Groetjes,

    Tessa

    • author-avatar
      dr. Jetske Ultee januari 13, 2020 (14:43)

      Hoi Tessa,

      Wat vervelend dat je last hebt van wimperuitval. Ik verwacht niet dat het te maken heeft met de producten die je gebruikt. Vervang je met enige regelmaat je mascara?
      Voor de zekerheid zou je eens iets anders kunnen proberen om je wimpers schoon te maken. Denk bijvoorbeeld aan de L’Oréal Express oogmake-up remover of de Nivea double effect oogmake-up remover.

  • Cassandra januari 10, 2020 (23:28)

    Beste Jetske,

    Interessant artikel opnieuw! Graag had ik je advies over de twee volgende zaken:

    1. Op aanraden van deze blog ben ik gaan zoeken naar een siliconengel voor de behandeling van wondjes. Ik vond een product dat :cyclopentasiloxane, dimethicone silica en dimethicone crosspolymer bevat.
    Is dit een geschikt product?
    Zo niet, is er een andere siliconengel die je zou kunnen aanbevelen?

    2. In de herfst en wintertijd (enkel dan!) heb ik de gewoonte om een flinke wandeling (met hond) te maken voor ik mijn ochtendlijke verzorgingsroutine doe. De laatste tijd vraag ik mij vaak af of ik hiermee misschien mijn huid schade toebreng. Als het erg koud is of mijn huid droog gebruik ik snel wat vaseline, maar de echte verzorging bewaar ik tot erna.
    Zou het voor mijn huid eigenlijk nodig zijn om eerst de antioxidanten etc. aan te brengen, of kan het niet zo’n kwaad als dat erna gebeurd?

    Alvast bedankt.
    Cassandra

    • author-avatar
      dr. Jetske Ultee januari 28, 2020 (13:40)

      Hoi Cassandra,

      Ingrediënten zoals cyclopentasiloxane en dimethicone zijn zeker geschikt. Mijn advies is om je huid goed te beschermen met een crème en het liefst ook met een zonnebrandcreme. Wanneer het erg koud is bescherm je huid dan ook met een warme sjaal en muts 😉
      Omdat uv-a altijd aanwezig is ben ik er zelf een voorstander van om de dag te beginnen met een zonnebrandcreme zoals bijvoorbeeld mijn Suncare: https://www.uncover-skincare.nl/producten/gezichtsverzorging/beschermen.html

  • A januari 18, 2020 (17:50)

    Hoi Jetske,

    Welke ingrediënten mag je niet met elkaar combineren? Ik heb bijvoorbeeld gehoord dat je Niacinamide niet met Vitamine C niet samen kunnen?