• Vitamine B5

Een vitamine B5-supplement tegen puistjes?

De laatste maanden heb ik verschillende B-vitaminen onder de loep genomen. Ik vind het zo interessant om te zien hoe belangrijk deze stofjes eigenlijk zijn voor de huid, de haren en de nagels. Ik blijf nog even bij de letter B, want ik wil eens wat meer vertellen over vitamine B5, ook wel pantotheenzuur genoemd. Weleens over gelezen? Deze vitamine helpt om energie vrij te maken uit eiwitten en vetten. Maar je leest ook regelmatig dat een B5-supplement wat zou kunnen doen tegen puistjes. Dit advies is met name populair onder mensen die veel sporten en tegelijk meer last krijgen van hun huid. Dat zie je best vaak, en dat kan meerdere oorzaken hebben, bijvoorbeeld voeding, hormonen of een combinatie daarvan.

Vitamine B5 en de huidbarrière

Maar hoe zit het nu precies, is er een verband tussen B5 en puistjes? Dat is helaas moeilijk te zeggen. Het lijkt erop dat vitamine B5 indirect van belang is voor de functie van de huidbarrière. Onderzoekers weten nog niet goed hoe, maar ze denken dat wanneer de barrièrefunctie van de huid niet goed werkt, puistjes kunnen ontstaan. De vraag is nu: helpt het om (extra) vitamine B5 te nemen? En haal je dat dan uit je voeding of een potje?

Onderzoek naar effect van een supplement met B5

Ik ben uiteindelijk twee studies tegengekomen waarin werd gekeken naar het effect van een supplement. Hierin werd gezien dat een dagelijkse inname van 2,2 gram vitamine B5 zorgde voor een flinke afname van puistjes. Toch ben ik voorzichtig met mijn advies. Want het onderzochte supplement bevatte ook andere B-vitamines en deze studies waren gesponsord door de leverancier van het supplement zelf. Ik wacht daarom op betere (onafhankelijke) studies voordat ik een B5-supplement zou aanraden.

In welke voeding zit vitamine B 5 (panthoteenzuur)?

Zet voorlopig in op je voeding. Want met een gevarieerd menu hoef je je geen zorgen te maken over een tekort aan deze vitamine. Pantotheenzuur zit in paddenstoelen, zaden, vlees, eieren, peulvruchten, groente en fruit.

Voeding per portie Hoeveelheid vitamine B5 % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid volwassenen (5 milligram/dag)
Shiitake paddenstoelen (70 gram) 2,6 milligram 52 %
Zonnebloempitjes (30 gram) 2,4 milligram 48 %
Gebakken kipfilet (100 gram) 1,5 milligram 30%
Gebakken tonijn (100 gram) 1,4 milligram 28 %
Avocado (door de helft) 1,0 milligram 20 %
Bron: Amerikaans Nationaal Instituut van Gezondheid

Gerelateerde Berichten

Geen reacties

↓Klik om reacties te tonen
↓Klik om te verbergen