• Dieet acne rosacea

Het beste dieet voor een huid met acne of rosacea?

Wat kun je nu het beste eten als je acne- of rosaceaklachten hebt? Volledig plantaardig? Moet je bijvoorbeeld terug naar het oerdieet of juist glutenvrij gaan? Ik heb zelfs weleens gehoord dat mensen met rosacea veel verbetering ervaren met een carnivoor dieet, een dieet dus met alleen maar vlees. Persoonlijk zie ik heel veel pluspunten in het mediterraan dieet.

Het perfecte dieet bestaat niet

Het antwoord is kortom lastig; het perfecte dieet bestaat namelijk niet. Wat voor de één werkt, hoeft namelijk niet altijd vanzelfsprekend voor de ander te werken. Voeding is in mijn beleving persoonsafhankelijk. Of je bepaalde voeding goed kunt verdragen heeft ook te maken met je genen, je darmbewoners, mogelijke allergieën of intoleranties, en nog veel meer…

Gezonde voeding kan soms tóch gewoon klachten geven 

Gezond eten is trouwens ook een behoorlijk breed begrip. Er bestaan heel veel producten die passen in een gezond voedingspatroon. Maar zelfs voeding die voor iedereen en in het algemeen als gezond geldt, kan bij jou toch klachten geven, zoals vermoeidheid, buikpijn, een rode gloed op je huid, puistjes of uitslag.

Luister dus goed naar je eigen lichaam. En houd voor de zekerheid dagelijks een voedingsdagboekje bij met de klachten die je ervaart. Zo kun je misschien ontdekken welk voedsel je goed kunt verdragen en welke producten wat minder. Heb je een vermoeden dat een bepaald voedingsmiddel misschien je toch niet zo goed bevalt? Dan zou je het voor een tijdje (6-8 weken) kunnen uitsluiten.

Pas op voor tekorten aan vitamines en mineralen  

Maar let op, door het vermijden van bepaalde voeding kan je van sommige voedingsstoffen te weinig binnenkrijgen. Maak je geen zorgen over het schrappen van chocolade, alcohol, snelle suikers (snoep, koekjes, frisdranken) en gefrituurd eten. Daardoor zul je geen tekorten aan vitamines en mineralen oplopen. Wanneer dan wel? Ik heb hieronder een handig overzichtje gemaakt.

 

Vervangende producten als je bepaalde voeding een tijdje vermijdt

 Je vermijdt Je hebt minder van de volgende vitamines en mineralen Wat je kan eten of drinken om de voedingsstoffen aan te vullen*
Zuivel Vitamine B12 en calcium Amandelmelk of havermelk verrijkt met B12 en calcium. Een plantaardige burger (bijvoorbeeld Albert Heijn linzenburger) is vaak verrijkt met vitamine B12. Voor extra calcium kun je een handjevol amandelen nemen in combinatie met een paar gedroogde vijgen.
Varkensvlees In het geval dat je geen vlees eet, krijg je minder vitamine B1, B12 en ijzer binnen. Bij het vermijden van varkensvlees kan je kip of rundvlees eten. Een vegetarisch alternatief zijn eieren, vis of vegetarische balletjes en burgers verrijkt met B1, B12 en ijzer.
Brood en andere graansoorten vanwege gluten Vitamine B1, B11, ijzer en jodium Gevarieerd menu van vlees, ei, vis, (groene) groente, peulvruchten zorgt ervoor dat je vitamine B1, B11 en ijzer binnenkrijgt. Voor de inname van jodium kan je glutenvrije volkorenbrood eten, mits het wel gejodeerd (jodium)zout bevat. Jodium kun je ook binnenkrijgen met kabeljauw of zeewierproducten zoals zeewierpasta en gedroogde kelp.
Tomaten, witte aardappel,  chilipeper, okra, paprika en aubergine (nachtschadefamilie) Deze groenten bevatten veel verschillende vitamines en mineralen Eet veel andere groenten zoals broccoli, zoete aardappel, courgette, pompoen, sla, sperziebonen, wortelen, witte of rode ui, bloemkool, boerenkool, doperwten, mais en asperges.
Broccoli, spruitjes, paksoi, waterkers,  boerenkool, witte kool en andere koolsoorten (kruisbloemige groenten) Deze groenten bevatten veel verschillende vitamines en mineralen Eet veel andere groenten zoals sperziebonen, spinazie, courgette, pompoen, wortelen, snijbiet, andijvie, ijsbergsla, rode biet, witte of rode ui, doperwten, mais, en asperges.
Citroen, limoen, sinaasappelen, mandarijn, grapefruit en pomelo (citrusvruchten) Deze vruchten bevatten veel verschillende vitamines en mineralen Eet andere groente of fruit zoals een rode paprika, mango, wortelen, perzik, abrikoos, kiwi, ananas, meloen en pompoen.
* Kijk wel altijd goed op het etiket (als het product dat heeft) om te checken welke voedingstoffen in het voedingsmiddel aanwezig zijn.

Gerelateerde Berichten

2 Reacties

↓Klik om reacties te tonen
↓Klik om te verbergen
  • Elise maart 12, 2021 (17:47)

    Hi! Wat zijn dan goede maaltijden? In de ochtend bijvoorbeeld amandelyohurt met een banaan?

    • author-avatar
      dr. Jetske Ultee maart 17, 2021 (16:09)

      Hi Elise,

      Goede vraag! Heel veel maaltijden kunnen gezond zijn. Ik geloof dat verse en zelfgemaakte maaltijden vaak het beste zijn. Complexe koolhydraatproducten als groentes, fruit, granen, peulvruchten zijn een goede keuze. Amandelyoghurt (mits er niet te veel ingrediënten in zitten) en banaan kunnen een goede keuze zijn hoor! Ik zou vooral de Schijf van Vijf aanhouden. Als het gaat om goede voeding voor de huid, dan zie je wel vaak dat mensen wat minder goed zuivel, varkensvlees of chocolade kunnen verdragen. Als dat bij jou het geval is, dan kun je deze beter vervangen of vermijden.

      En verder? Een goede maaltijd begint vaak bij het kopen van verse producten. En vergeet natuurlijk niet om te genieten van het eten 😊