• Happy food - deel 3

Happy Food deel 3: vis, vis en nog eens vis …

Deel 3 van mijn serie over happy food: vette vis. Ik denk even aan sashimi of een fijne salade met vis … Ik hoop maar dat jullie dat op zijn tijd net zo lekker vinden als ik. En anders kan ik je er misschien lekker mee maken😊 Want vette vis bevat best veel stoffen die ook goed kunnen zijn voor je huid én je brein. Met vette vis krijg je namelijk lekker veel omega 3-vetzuren en vitamine D binnen. Wat dat met je huid te maken heeft? Misschien meer dan je denkt.

Te kort vitamine D en omega 3 gelinkt aan depressiviteit

Er zijn aanwijzingen dat mensen met huidklachten (zoals een heel droge huid) vaker een tekort hebben aan deze stoffen en dat extra inname dan kan helpen. Maar ook bij mensen die niet goed in hun vel zitten blijkt dat vaker sprake is van deze tekorten. Onderzoek laat zien dat het aanvullen van vitamine D en omega 3 kan helpen bij depressiviteit. Natuurlijk is het óók heel belangrijk om verder uit te zoeken waarom deze mensen juist een tekort hebben.

Maar even terug naar de keuken en naar ons boodschappenlijstje. Vis is dus een goede manier om voldoende vitamine D en omega 3-vetzuren binnen te krijgen. Probeer gewoon een à twee keer per week vis te eten. Aanvullen met supplementen kan ook, maar laat dan eerst onderzoeken of er bij jou wel sprake is van een tekort.

Je vitamine D-gehalte kan je laten testen bij de huisarts en omega 3 doe je met een thuistest (De HS-Omega-3 Index test).

Wat zijn goede supplementen?

  • Kies voor een vitamine D3-vorm in olie (capsule). De olie zorgt voor een goede opneembaarheid in je lichaam;
  • Gebruik maximaal 1 gram van een supplement met omega 3-vetzuren. Welke van deze vetzuren wil je dan het liefst? Zorg voor minimaal 60% EPA en de rest DHA;
  • Liever vegan? Met een algenolie kom je al heel ver!

 

More happy food? 

Meer happy food? Lees mijn blog over voeding waar je blij van wordt. Grote kans dat ook je huid daar happy van wordt. De volgende post gaat trouwens over gefermenteerde producten en vezels.

Gerelateerde Berichten

7 Reacties

↓Klik om reacties te tonen
↓Klik om te verbergen
  • Sofie december 14, 2020 (12:24)

    Hey Jetske!

    Ik ben hoe langer hoe meer overtuigd dat ik een Omega-3 supplement moet slikken (omdat iedereen het lijkt te doen), maar welke neem jij persoonlijk? Ik ben aan het denken deze van Flinndal te nemen (https://www.flinndal.nl/omega-3-vetzuren/omega-3-forte) omdat de reviews goed zijn en de prijs valt ook mee.

    Kijk uit naar je antwoord!

    Groetjes,
    Sofie

    • author-avatar
      dr. Jetske Ultee december 16, 2020 (13:08)

      Hoi Sofie,

      Ik gebruik zelf de omega 3 van Orthica. De omega-3 supplementen van Flinndal, Arctic blue en Minami (specifiek MorEPA) zijn ook heel goed. Mijn tip is om deze producten altijd in de koelkast (mits droog) te bewaren zodat de kwaliteit goed behouden blijft 😊

      Succes!

  • Mirjam december 28, 2020 (10:20)

    Hallo Jetske,

    Welke vitamine D3 capsule (in olie) gebruik jij? Ik wil deze graag ook gaan gebruiken. Alvast bedankt!

    Groetjes, Mirjam

    • author-avatar
      dr. Jetske Ultee januari 8, 2021 (13:41)

      Hoi Mirjam,

      Ik gebruik de spray van Dlux 1000. Goede alternatieven zijn de oliedruppels van Nature’s Garden of de capsules van Solgar. Mijn advies is om altijd eerst je vitamine D-gehalte te laten testen, bijvoorbeeld bij de huisarts, voordat je supplementen gaat gebruiken.

  • Cassandra december 28, 2020 (20:53)

    Hey Jetske,

    Alles over huidverzorging vind ik heel interessant, en ook de combinatie met voedingssupplementen is zo boeiend.

    Ben jij op de hoogte van degelijk onderzoek dat gedaan is i.v.m. het anti-aging effect van omega 3 op de huid?
    Ik meen mij te herinneren dat ik enkele jaren geleden heb gelezen over onderzoek hieromtrent, en dat omega 3 inderdaad een positief resultaat gaf. Maar ik vind het onderzoek niet terug.
    Mocht je op de hoogte zijn van dergelijk onderzoek, zou je daar de link dan van kunnen doorgeven?

    Alvast bedankt.
    Cassandra

    • author-avatar
      dr. Jetske Ultee januari 8, 2021 (13:44)

      Hoi Cassandra,

      Dat is leuk om te lezen! Die interesse delen we 😊

      Helaas is er nog een gebrek aan gedegen onderzoek naar dit onderwerp. De studies die ik heb gevonden keken naar het effect van Omega 3 op genetische veroudering. Omega 3 leek daartegen te helpen. Maar er zijn helaas weinig goede onderzoeken die kijken naar de invloed ervan op huidveroudering. Wel is er een review waarin besproken wordt wat het effect van Omega 3 (n-3-supplement) kan zijn op de huidveroudering door ultraviolet licht: Omega-3 fatty acids: An update emphasizing clinical use, onder het kopje ‘Dermatological’.

  • Louise Kruger januari 28, 2021 (11:15)

    Beste Jetske
    Via mijn huidtherapeute kreeg ik het advies om EQ omega -3 olie te gaan gebruiken. Door darmgerelateerde klachten ben ik over gegaan van de visolie naar de pure vegan olie (algen) Maar de darmklachten blijven. Kun je andere Omega-3 supplementen aanbevelen ? Dank voor een reactie