• Vitamine B12

Hoge dosis vitamine B12 en mogelijke acne uitbraken

Er is een tijdje veel aandacht geweest voor vitamine B12. Dit stofje is belangrijk voor heel veel functies in je lichaam; onder meer voor een goede werking van het zenuwstelsel. Bij een tekort kunnen klachten optreden als vermoeidheid, tintelingen en concentratieverlies, maar ook menstruatieklachten en depressiviteit. Nu komt dat soort klachten natuurlijk niet automatisch door een tekort aan vitamine B12. Dus ik raad je af om zomaar extra te gaan slikken als je je in deze klachten zou herkennen. Check dit echt altijd eerst bij je huisarts. Er wordt vaak gedacht dat ‘extra’ of ‘teveel’ geen kwaad kan, vooral als het om wateroplosbare vitamines gaat, zoals ook B12. Maar eigenlijk kun je dat nooit echt met zekerheid zeggen. Wat ik wél weet is dat mij al een paar keer is gevraagd of extra vitamine B12 kan zorgen voor acne. Daar ben ik eens in gedoken …

Relatie tussen vitamine B12 en acnebacterie

Ik vond een studie uit 2015 waarin werd aangetoond dat B12 kan zorgen voor een verandering in het gedrag van bepaalde huidbacteriën. Interesting, toch? In het lab zagen de auteurs van dit onderzoek dat B12 ervoor kan zorgen dat de bacterie C. acnes ( voorheen werd de bacterie P. acnes genoemd) ontstekingsfactoren gaat produceren. En dat kan uiteindelijk bijdragen aan het ontwikkelen van acne. In hetzelfde onderzoek bij tien proefpersonen zagen de onderzoekers dat één persoon na het gebruik van een supplement al na de eerste week puistjes kreeg.

Mensen die het idee hebben dat een B12-supplement kan zorgen voor acne zouden dus best weleens gelijk kunnen hebben. Het zou mooi zijn als hiernaar meer onderzoek komt.

In welk voedsel kun je vitamine B12 vinden?

Om voldoende vitamine B12 binnen te krijgen zou ik voornamelijk focussen op je voeding. Hieronder geef ik je een lijstje met voedingsmiddelen die ervoor zorgen dat je B12 binnenkrijgt.

 

Voeding per portie Vitamine B12 hoeveelheid % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid volwassenen (2,8 microgram/dag)
Eén ei gekookt (47 gram) 0,72 microgram 26%
Runderbiefstuk bereid (100 gram) 1,70 microgram 61%
Zalm bereid (75 gram) 3,0 microgram 107%
Mosselen gekookt (200 gram)* 38,32 microgram 1368%
Plantaardige burger verrijkt (100 gram) 0,5 microgram 18%
Haverdrank verrijkt (150 gram) 0,57 microgram 20%

*Mosselen bevatten heel veel vitamine B12. De vraag is echter of je daadwerkelijk zoveel binnenkrijgt omdat je de schelpdieren kookt in water.

Bron: RIVM Nevo tabel (https://nevo-online.rivm.nl/)

Mijn advies: haal vitamine B12 zoveel mogelijk uit je voeding

Probeer zoveel mogelijk B12 uit je voeding te halen. Heb je een risico of vermoeden van een tekort, of wil je het gewoon zeker weten? Overleg dan eerst met je huisarts of diëtist. Verstandig is dan om je vitamine B12-waarde te laten onderzoeken. Bij een tekort is het advies waarschijnlijk om een supplement te gebruiken. In sommige gevallen is het advies om B12-injecties te laten toedienen.

Wat als je toch supplementen slikt en acneklachten krijgt?

Niet iedereen krijgt last van huidklachten door het slikken van B12-preparaten. Het lijkt voornamelijk voor te komen bij inname van hoog gedoseerde supplementen. Dan hebben we het over een dosis van bijvoorbeeld 500 microgram per dag. Je hebt maar 2,8 microgram per dag nodig …

Mocht je nu extra B12 slikken en tóch last krijgen van je huid, dan is mijn tip om een supplement met deze hoge hoeveelheden (meer dan 100 microgram per dosering) slechts één á twee keer per week te nemen. Maar overleg dit met je arts. Misschien kun je overstappen op een lagere dosering (minder of gelijk aan 100 microgram dosering) die je iedere dag kunt innemen.

Gerelateerde Berichten

2 Reacties

↓Klik om reacties te tonen
↓Klik om te verbergen
  • Noa januari 18, 2021 (21:32)

    Hoi Jetske,

    Kan ik skincare producten gebruiken waarin parfum zit als allerlaatste in de lijst?

    Met vriendelijke groet,

    Noa

    • author-avatar
      dr. Jetske Ultee januari 19, 2021 (10:27)

      Hoi Noa,

      Parfum in huidverzorging kun je beter maar helemaal vermijden want dit is nummer 1 allergeen.