• Vitamine D en acne

Vitamine D en de huid

Zo lekker deze nazomerse dagen! Ik word er ook gewoon écht blij van. En met die zonnestralen op mijn huid, gebeurt er nóg iets goeds. Wie mij volgt, weet het vast: de zon zorgt voor de aanmaak van vitamine D in je huid. En dat is heel fijn, want deze vitamine, of nog preciezer gezegd, dit hormoon, heeft een positieve invloed op je immuunsysteem. In de zomer heb je meestal genoeg vitamine D in je lichaam, maar in de winter slinkt die voorraad door minder zonlicht. Wat kun je dan doen voor genoeg ‘D’?

Deze vitamine en acne

Vitamine D helpt niet alleen je immuunsysteem, maar heeft mogelijk ook invloed op je huid. Misschien merk je ook wel dat je in de winter meer last hebt van puistjes? Daar zou vitamine D een rol in kunnen spelen. Want uit een Egyptische studie is bijvoorbeeld gebleken dat mensen met acne vaker een gebrek hebben aan deze vitamine dan mensen zonder deze huidklachten. Een vitamine D-supplement lijkt dan te kunnen helpen. Na drie maanden bijslikken was de ernst van de acneklachten van veel proefpersonen namelijk enorm verminderd. Meer weten? Op Skinwiser vind je alles over dit onderzoek.

 

Zonnebrand en vitamine D-aanmaak

Kan de huid nog vitamine D aanmaken als het zonlicht wordt tegengehouden door een dikke laag zonnebrandcrème? In theorie zal zo’n laag SPF ervoor zorgen dat de aanmaak van vitamine D in de huid vermindert. Maar uit onderzoeken blijkt dat bij normaal gebruik zonnebrand geen invloed heeft op het ontstaan van een vitamine D-tekort. Veel mensen smeren namelijk niet voldoende en vergeten altijd wel een plekje. Maar als je weinig buiten komt, of als de zon minder schijnt, bijvoorbeeld in de winter, dan kan er toch gemakkelijk een tekort ontstaan.

Hoe ik het doe

Omdat ik zelf zeker wil zijn dat ik genoeg vitamine D in mijn lichaam heb, haal ik deze vitamine behalve uit zonlicht ook uit voeding en een supplement. Voordat je gaat bijslikken, is het wel belangrijk om te weten of aanvullen echt nodig is. Dit kun je bijvoorbeeld testen bij de huisarts (1-2 keer per jaar). Hier kan uitkomen dat je een vitamine D-tekort hebt of dat je level voldoende is. Of misschien kan je vitamine D-waarde nog iets optimaler. Als je dit weet kun je beslissen of je deze vitamine uit voeding gaat halen of een supplement neemt.

Voeding met vitamine D

In de tabel hieronder zie je hoeveel vitamine D je nodig hebt per dag én welke voeding veel van deze vitamine bevat. En inderdaad, in de tabel staat alleen vis. Want vis is rijk aan vitamine D; andere voedingsmiddelen bevatten deze vitamine namelijk maar nauwelijks van nature.

Voeding Vitamine D % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (10 microgram/dag) *
1 stukje regenboogforel (100 gram) 9,4 microgram 94%
1 stukje zalm (100 gram) 4,6 microgram 46%
1 haring (65 gram) 4 microgram 40%
1 stukje makreel (40 gram) 3,3 microgram 33%

*Bij mensen boven de 70 is het advies om zeker 20 microgram vitamine D binnen te krijgen.

Bron: RIVM-NEVO tabel

Tips voor een goed vitamine D-supplement

Wil je liever geen vis eten? Of heb je een flink tekort? In dat geval kan een supplement uitkomst bieden. Kies dan het liefst voor een supplement waarin de vitamine D is opgelost in olie, want zo neemt je lichaam de vitamine beter op. Let er ook op dat het supplement niet een te hoge dosis ‘D’ bevat. Meer is niet altijd beter. Vaak is 10 tot 20 microgram vitamine D innemen al genoeg. Mijn laatste tip is om het product in de koelkast te bewaren, dat is beter voor de kwaliteit.

 

Gerelateerde Berichten

Geen reacties

↓Klik om reacties te tonen
↓Klik om te verbergen