• Melasma

Melasma en voeding, wat is daarover bekend?

Ik ben wat interessante dingen tegengekomen over melasma. Een hardnekkige en vervelende huidklacht, die jullie misschien beter kennen als zwangerschapsmasker. Ik was benieuwd in hoeverre voeding misschien ook een rol speelt bij deze pigmentstoornis. Ik zeg er meteen bij: er is helaas nog veel dat we niet weten. 

Over melasma weten we inmiddels wél dat verschillende factoren samen een rol spelen. Om te beginnen is er sprake van een zekere aanleg. En daarnaast speelt blootstelling aan zonlicht (uv-straling) een belangrijke rol. En verder dragen hormoonveranderingen zoals tijdens de zwangerschap, bij medicatie of gebruik van de pil bij aan het ontstaan en/of verergeren van de aandoening.

Maar hoe zit het met voeding?

IJzer en vitamine D

Er is nog niet zo veel bekend over de rol van voeding bij melasma. Ik ben wel een paar studies tegengekomen hiernaar. Zo is het bloed van mensen met en zonder melasma onderzocht op een mogelijk verschil in micronutriënten. Er zijn voorzichtige aanwijzingen dat mensen met melasma minder ijzer en ferritine (eiwit dat zorgt voor de binding met ijzer) in hun bloed hebben. Ook is gezien dat in deze groep vaker een vitamine D-tekort voorkomt.

Nu kun je je natuurlijk meteen afvragen wat hier de kip en het ei is. Mogelijk komen mensen met melasma gewoon minder vaak in de zon waardoor ze een tekort aan vitamine D oplopen. Maar de ‘hamvraag’ is dan natuurlijk of het innemen van extra ijzer en/of vitamine D ook daadwerkelijk kan helpen om de huidklachten te verminderen. Ik kan dat helaas echt nog niet zeggen op basis van onderzoek. Maar ik vond het wel interessant om te melden. Ik ben namelijk ook van mening dat het sowieso goed kan zijn om bij de huisarts te laten checken of je misschien tekorten hebt en of je deze dan kunt aanvullen met voeding of supplementen.

Antihistaminicum en tranexaminezuur

Melasma blijft helaas lastig te behandelen. Tot nu toe richtten de meeste behandelingen zich op het ‘bleken’ van de vlekken. En dat lukt soms maar ten dele. Lasertherapieën pakken ook niet altijd even goed uit.
Er wordt overigens wel op veel fronten gekeken naar andere oplossingen. Zo wordt bijvoorbeeld bestudeerd of een antihistaminicum de pigmentvorming kan afremmen. Superinteressant verhaal, je leest er meer over in de blog Update melasma, welke nieuwe behandelingen zijn er?  In diezelfde blog lees je ook wat meer over het gebruik van tranexaminezuur (dat is een geneesmiddel dat de bloedstolling bevordert).

Mijn allerbelangrijkste tip bij melasma 

Ik houd jullie uiteraard op de hoogte van nieuwe onderzoeken of behandelmogelijkheden. Vooralsnog blijven dit mijn belangrijkste tips om melasma te voorkomen of verminderen:

  1.  Bescherm je huid tegen de zon!! En ja, daar zet ik twee uitroeptekens.
  2. Je kunt verder kiezen voor huidverzorging met ingrediënten die oplichtend werken, zoals vitamine C, glycolzuur, vitamine A en niacinamide.

 

Groeten Jetske

(Dr. Jetske Ultee- onderzoeksarts cosmetische dermatologie)

Gerelateerde Berichten

1 Reactie

↓Klik om reacties te tonen
↓Klik om te verbergen
  • Nadine november 16, 2020 (09:22)

    Dag Jetske,

    Dank voor al je leerzame blogs! Ik heb even een ander vraag. Ik gebruik als De No Perfume Deo Crystal Roll-on van Urtekram (begreep dat jij deze zelf ook gebruikt, dus dan zal ie wel goed zijn 🙂 In het begin vond ik hem heel prettig in gebruik maar de laatste weken als ik hem opdoe krijg ik ontzettende uitslag die heel erg jeukt en branderig aanvoelt. Ook blijf ik allemaal rode vlekken er aan over houden. Is er iets veranderd aan de samenstelling? Weet jij nog een goed alternatief voor een deodorant?

    Bedankt weer!

    Liefs Nadine