Biohack jezelf naar een mooie huid

Een goede huidverzorging is essentieel voor een mooie huid, maar als je te weinig slaapt of veel stress hebt, dan zie je dat helaas toch in de spiegel. Ik kijk daarom altijd naar het totaalplaatje. En dan bedoel ik naast huidverzorging ook voeding, ontspanning, slaap en eventuele vitamine- en mineralentekorten. Doe iets met allemaal, want dat helpt het beste. Maar dat zijn nogal wat dingen. Hoe pak je dat aan? Hou het klein: voer kleine veranderingen door op al die gebieden. Dit kan met biohacking.

Wat is biohacking?

Biohacking heeft veel verschillende betekenissen. Als je via Google rondkijkt over dit onderwerp, dan kom je bijvoorbeeld tegen dat biohacken of bodyhacken een vorm van sleutelen aan je lichaam is. Dit kan soms wel heel ver gaan. Daarbij heb ik zo mijn bedenkingen hoor. Het principe dat ik hier hanteer gaat eigenlijk gewoon over kleine veranderingen aanbrengen in je leefstijl, waarbij je dicht bij jezelf blijft. Uiteindelijk, alles bij elkaar, zullen die kleine aanpassingen zorgen voor een betere gezondheid en daardoor ook voor een mooiere huid. Dat betekent dus niet dat je bijvoorbeeld in een keer je hele voedingspatroon omgooit. De veranderingen zijn klein, maar wél op alle gebieden: huidverzorging, voeding, ontspanning, slaap en eventuele vitamine- en mineralentekorten. Dat heeft uiteindelijk meer effect dan wanneer je je maar op een ding focust, terwijl een ander aspect meer aandacht nodig heeft.

Waar begin je?

Hoe doe je dat? Welke kleine veranderingen kun je doorvoeren? Er zijn zoveel opties … Ik heb daarom een stappenplan voor je gemaakt.


Stappenplan

Stap 1: Bewustzijn & Meten

Je hebt roodheid, bultjes of puistjes in je gezicht. Check dan eerst of je huidverzorgingsroutine nog wat verbetering nodig heeft:

Zodra je je beautyroutine hebt geoptimaliseerd kun je kijken naar de andere aspecten: voeding, slaap, ontspanning en tekorten. Mogelijk heeft ook je cyclus nog invloed. Omdat ook een tekort aan vitamines en mineralen invloed kan hebben op je huid, kan het geen kwaad om zo nu en dan bij de huisarts je waarden te laten onderzoeken.

Over vitamines en de huid

Over de invloed van vitamines op de huid heb ik al vaker geschreven:

Om erachter te komen wat jouw triggers zijn, is het handig om je bewust te zijn van je dieet en leefstijl. Je kunt dit ook ‘meten’, bijvoorbeeld met een dagboekje. Daarin hou je je huidverzorging, slaap, stress en voeding bij.

Een dagboekje voor de huid

Hoe houd je nu zo’n dagboekje bij? Een paar handvatten:

  • Beoordeel elke dag je huid (cijfer van 1 tot en met 10) en maak regelmatig foto’s van je huid.
  • Hoeveel stress had je vandaag? (Geef een cijfer van 1 tot en met 10)
  • Hoe heb je vandaag geslapen? (Geef een cijfer van 1 tot en met 10)
  • Wat heb je gegeten gedurende de dag?
  • Voor de vrouwen: schrijf eventueel op in welke fase van je menstruatiecyclus je zit.
  • Tip: kijk niet alleen naar triggers, maar ook naar aspecten die je huid juist goed doen.

Uiteindelijk kun je ontdekken welke verbanden er zijn tussen je huid en je stresslevel, menstruatiecyclus, voeding en slaap.

Maar hoe weet je nu wat je huid precies beïnvloedt?  Daar is gelukkig al veel over bekend. In de onderstaande blogs vind je meer informatie.

! Check ook eens welke tandpasta, douchegel of wasmiddel je gebruikt. Ook dit soort producten bevat namelijk stoffen die soms irriterend kunnen zijn. Heb je bijvoorbeeld iedere keer na het tandenpoetsen last van puistjes rondom je lippen? Misschien ligt het aan je tandpasta.

Stap 2: Trial & Error

Als je door het dagboekje weet dat bepaalde voedingsmiddelen of leefstijlkeuzes je puistjes, roodheid of bultjes verergeren, dan kun je dat testen. Dat klinkt misschien spannend, maar het geeft je wel duidelijkheid. Denk je bijvoorbeeld dat alcohol bij jou zorgt voor opvlamming van rosacea? Neem dan even geen alcohol en kijk wat dat doet voor je huid. Of verergert chocola je acneklachten? Laat dit product 6 weken staan en wacht af of je huid erdoor verbetert. Voeg daarna het product weer toe aan je voedingspatroon en check of je klachten terugkomen.

Stap 3: Neem de tijd

Dit is natuurlijk niet iets wat volgende week klaar is. Het kost tijd om uit te zoeken wat nu precies jouw triggers zijn. Heb dus geduld. Maar het is de moeite waard, want uiteindelijk leer je jezelf én je huid steeds beter kennen en weet je exact waar jouw huid blij van wordt (en waarvan juist niet!).


Kom je er zelf niet uit? Neem dan gerust contact op via skincare@dr-jetskeultee.nl.

Gerelateerde Berichten

Geen reacties

↓Klik om reacties te tonen
↓Klik om te verbergen